
Největší nárůst zaznamenaly segmenty, kde byly v loňském roce uzavřeny kamenné prodejny, tedy prodeje oděvů a obuvi. Zde tržby v meziročním srovnání vzrostly o téměř 200 procent. Úrovně roku 2019 však ani tak dle statistického úřadu nedosáhly. O šest procent naopak v letošním lednu klesly prodeje přes internet, což bylo dáno vysokou srovnávací základnou z loňského roku.
Určité zklamání přinesly tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které klesly reálně meziměsíčně o 2,3 procenta, přičemž meziročně se snížily o 10,1 procenta. Tržby se snížily jak za prodej motorových vozidel, tak za opravy. Vzhledem k lepšící se situaci na trhu s automobily a výrobními díly, které se odehrávalo na začátku roku, jsme zde čekali zlepšení.
Další vývoj maloobchodních tržeb ovlivní vysoká inflace i obavy z ukrajinské krize. Spotřebitelská důvěra se pravděpodobně bude horšit, což se odrazí i na ochotě spotřebitelů utrácet, přestože jejich úspory stále zůstávají vysoké. V důsledku chybějících komponent se opět do problémů dostává i výroba automobilů, což se negativně promítne do vývoje jejich prodejů.
Autorka je ekonomka Komerční banky
(Redakčně upraveno)