Maloobchodní tržby se letos kvůli koronaviru a souvisejícím opatřením propadnou

Maloobchodní tržby v lednu vykázaly solidní meziroční růst. Zklamáním byl však výkon motoristického segmentu, který poměrně nečekaně citelně poklesl. Spotřebitelé stále znatelně navyšovali výdaje za nepotravinářské zboží. To svědčí o jejich poměrně dobré náladě a stále značné ochotě utrácet za zboží, které nutně nepotřebují.
Ilustrační foto: Depositphotos.com

V tomto jejich chování se odráží stále výborná kondice trhu práce, který vykazuje nejnižší míru nezaměstnanosti v rámci EU i zemí OECD a také nejnižší míru nezaměstnanosti v ČR od 90. let.

Předpokládáme, že únorové výsledky maloobchodu budou ještě poměrně příznivé, avšak v březnu maloobchod pocítí hluboký propad, daný opatřeními proti šíření koronavirové nákazy. Jen stravovací provozovny přijdou kvůli měsíčnímu vládnímu omezení jejich otevírací doby o 10 až 12 miliard korun, přičemž za březen to bude šest až sedm miliard.

Kina či divadla přijdou za březen o zhruba 80 až 100 milionů korun jen na ušlých tržbách za vstupné. To jsou ale jen některé příklady z mnoha. Maloobchod bude ochromen plošně a totálně, v první linii náraz už v únoru pocítil turistický ruch a navázaná odvětví.

Tržby maloobchodu se citelně, ba historicky propadnou nejen z důvodu vládních zákazů či omezení, ale částečně i proto, neboť lidé se budou obecně méně pohybovat ve veřejných prostranstvích, práci budou vykonávat velmi frekventovaně na bázi takzvané „home office“ a obecně se z hygienických a zdravotních důvodů budou zdráhat obchody a prodejny vůbec navštěvovat. Propad tržeb bude v březnu a dubnu tak znatelný, že maloobchod za celý letošní rok se segment propadne, byť zatím nelze říci, jak hluboce.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena