
„Rychlost závisí – kromě procesu zpracování a vychystání objednávky skladem – na tzv. last mile delivery, tedy dodání zboží z distribučního depa příjemci,“ vysvětluje Dušan Drábek, vedoucí industriálního týmu české pobočky mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate.
Prodejci a pro ně pracující logistické firmy jsou nuceni maximálně snížit riziko zdržení dodávky sítí menších skladů v širším centru města, čímž zároveň také minimalizují náklady na přepravu a ekologickou zátěž.
Lokální distribuční sklady bývají zpravidla zásobovány z centrálních skladů, jejichž umístění se řídí jinými kritérii.
Podle průzkumu konzultační společnosti Acomware, která na vzorku 1 016 on-line respondentů uskutečnila výzkumná agentura Ipsos, více než třetina Čechů nakupuje potraviny na internetu, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně.
„Už 36 procent respondentů z našeho výzkumu objednává potraviny on-line, přičemž deset procent z nich každý týden,“ vysvětluje konzultant Jan Penkala. Pokud jde o popularitu jednotlivých prodejců na internetu, mezi potravinami vládne Tesco, které následuje Rohlik.cz.
Praha, Průmyslová ulice
Nejvyšší hustota projektů zaměřených na městské sklady je v industriální zóně kolem Průmyslové ulice. Některé projekty procházejí rozdělením na menší jednotky, jiné postupně vznikají nebo teprve vyrostou. Stojí za nimi developeři jako Flow East, Charnwood, Codeco, DRFG nebo ILD. Jen v této oblasti dosahují kapacity stávajících nebo z velké většiny plánovaných logistických hal více než 100 000 m².
Hostivař přitom není jedinou exponovanou lokalitou pro developery menších skladů, nezřídka s jednotkami od 200 do 500 m². Podobné sklady už nabízí společnost Amesbury ve svých parcích na Zličíně a v Chrášťanech anebo P3 v Horních Počernicích. V Jenči pak společnost ILD umožnila kromě klasického nájmu rovněž odkup malých jednotek do vlastnictví.
Směrem k dálnici D1 působí dva velcí hráči: CPI Group nabízí ve Vestci 5 000 m² ve čtyřech budovách, zatímco CTP Invest výstavbu parku u Nupak o ploše cca 11 700 m² s pěti samostatnými jednotkami určenými právě pro městskou logistiku teprve připravuje. Nedaleko, mezi Říčany a Čestlicemi, jsou aktivní developerské společnosti Red Stone a Contera, jejichž vybudované areály mohou segment městské logistiky obohatit o bezmála 40 000 m².