Miliardář Strnad kupuje Viktorii Plzeň. Proč si bohatí Češi libují v pořizování fotbalových klubů?

Fotbalový klub FC Viktoria Plzeň má nového majitele. Zbrojař Michal Strnad se tak zařazuje mezi stále početnější okruh tuzemských miliardářů, včetně Pavla Tykače, kteří si v poslední době pořídili fotbalový klub.
Zbrojař Michal Strnad se zařadil mezi tuzemské miliardáře, kteří si v poslední době pořídili fotbalový klub. Ilustrační foto: CSG
Zbrojař Michal Strnad se zařadil mezi tuzemské miliardáře, kteří si v poslední době pořídili fotbalový klub. Ilustrační foto: CSG

Dnes jde o jinou „sortu“ bohatých podnikatelů, kteří investují do fotbalu, než byla ta „devadesátková“, jež poněkud bizarně dala proslout obcím jako Blšany, Drnovice, Lázně Bohdaneč… Co dnes bohaté Čechy na vlastnictví fotbalového mužstva tolik přitahuje?

Investiční příležitost: Sportovní kluby mohou být lukrativní investicí. Jejich hodnota často roste díky popularitě fotbalu, sponzorským dohodám, vysílacím právům a prodeji merchandisingu.

Vliv a prestiž: Vlastnictví známého klubu zajišťuje viditelnost a status, a to převážně v pozitivních souvislostech. Vždyť „každý Čech je fotbalový trenér“ a kdejaký si v televizi máloco pustí radši než přímý přenos.

Miliardáři si upevňují postavení v elitní společnosti svůj vliv nejen v byznysu, ale třeba i v politice. Ostatně, jen uvažme, jak díky fotbalu prosluli ony obce, jako Blšany či Drnovice, a zamysleme se, zda bychom je znali bez účasti v nejvyšších patrech tuzemského, ba mezinárodního fotbalu…

Marketing a branding: Kluby mohou slouží jako platforma pro propagaci jejich dalších podniků nebo přístupu k podnikání. Vlastnictví klubu může posílit osobní značku nebo firmu, třeba tak, že její logo se hráčům skví na dresu. V rámci televizního přenosu pak vlastně jde o reklamu gratis.

Osobní vášeň: Mnoho miliardářů sportu fandí, neboť bez soutěživosti, jež ke sportu patří, nerozlučně by to k miliardovému majetku nedotáhli. Vlastnictví klubu je leckdy splněním jejich dětského snu. Mohou tak přímo ovlivňovat chod týmu, což jim dává pocit kontroly a zapojení, a to v jiné oblasti, než je jejich byznys, takže se svým způsobem i odreagují.

Zlepšení image: Někteří miliardáři mohou sepětí se sportem vnímat jako zlepšení image. Už to nejsou jen byznysoví žraloci, co nikomu nic nedarují, ale chlapíci, co by se rozkrájeli, aby z nadějného dítka v soutěží žáků vychovali nového Pavla Nedvěda.

Síť kontaktů: Vlastnictví klubu otevírá dveře k exkluzivním obchodním a společenským kruhům, kde se potkávají další vlivní lidé.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena