
Je nutné se předem zúčastnit velkého mezinárodního veletrhu v příslušném zahraničním teritoriu a přímo na veletrhu zjistit konkrétní aktuální požadavky zájemců, ale také poznat tamní konkurenci i její ceny. Pro zvýšení trvalé informovanosti veřejnosti v zahraničí musí MPO konečně rychle otevřít v zahraničních proexportních teritoriích České republiky „České domy“ s výstavními a nabídkovými prodejnami našich výrobků.
Ty by do nich dodávali naši výrobci a exportéři v rámci komisního prodeje, ale také s vystavenými modely nabízených technologií z ČR i s aktuálními informacemi našich zájemců o kooperaci, či investiční činnost. Ušetřily by se tím značně náklady českých vystavovatelů na dovoz i odvoz exponátů při jejich prezentacích na zahraničních veletrzích a zvýšila by se informovanost o možnostech vzájemné hospodářské spolupráce. Pouze z prospektů a e-mailů se již dnes zahraniční obchody nedělají.

Psali jsme
Českému exportu do Číny se nedaří. Přímé zahraniční investice Číňanů v Česku jsou záporné
Zájem zahraniční veřejnosti zejména v Asii je o takové výstavní a nabídkové prodejny velký, zájemci si vždy chtějí nabízený výrobek prohlédnout, osahat, a když je to možné i vyzkoušet, avšak nikoliv jen na veletrhu, ale celoročně. To vše jsem si ověřil při svých 48 návštěvách Vietnamu i na 16 největších vietnamských mezinárodních veletrzích a hlavně, když jsem 1. května 2000 bez jakékoliv pomoci našeho státu otevřel spolu s vietnamským podnikem zahraničního obchodu Machinoimportem „First Czech Showroom“ v Hanoji, který fungoval několik let, až do privatizace Machinoimportu.
Podnikatelé z ČR se nesmí spoléhat pouze na rady zprostředkovatelů, ale vždy si musí sami předem získat kvalitním teritoriálním marketingem informace o již schválených investičních plánech zahraničního teritoria a také o aktuální situaci na tamním trhu. Je nutné znát všechny obchodní zvyklosti a obchodní zákony i předpisy pro dovoz výrobků nebo technologií do konkrétní země, ve které chtějí uspět.
Co totiž platí v jedné asijské zemi, nemusí platit v jiné, třeba i sousední. Zahraniční obchod je často „během na dlouhou trať“ a proto jedno setkání se zahraničními podnikateli, třeba v rámci doprovodu státní návštěvy, je pouze jen začátkem. Pak musí naši podnikatelé vyvíjet větší osobní proexportní aktivity, aby se při významných státních návštěvách nepodepisovala většinou jen nezávazná memoranda, ale řádné platné smlouvy.
Autor je čestný předseda Česko-vietnamské společnosti
(Redakčně upraveno)