Motocyklová přilba: Váží něco přes kilo, ale je to věda

Začíná sezóna motorkářů. Jejich nehody jsou většinou velmi drsné, takže na pořádné výbavě se nevyplatí šetřit. Ovšem také byste o ní měli něco vědět.
Ilustrační foto: Pixabay

Když při jízdě na motocyklu nemáte přilbu, hrozí vám až dvaapůlkrát vyšší riziko traumatického poranění mozku. A když vás přistihne policie, tak také tři trestné body a pokuta ve výši až 2000 korun. Jenže i když ji máte, nemusí být vyhráno – hrozí totiž riziko, že koupíte špatnou nebo si ji špatně nasadíte.

Po čem sáhnout

Předně musí být přilba homologována. Odpovídající štítek většinou najdete uvnitř nebo na řemínku. Po nápisu ECE R 22-05 ještě bývá lomítko a za ním písmeno J (helma nemá ochranu dolní části obličeje), P (helma má ochranu dolní části obličeje) nebo NP (helma obsahuje kryt dolní části obličeje, ale ten nemá ochrannou funkci).

Mohou existovat i modely s dvojí homologací – jde o produkty s odklápěcí bradní částí, značka P/J znamená, že umožňují legální jízdu v obou konfiguracích. Základní skupiny helem jsou tři. Integrální uzavřené hlavně pro jízdu na supersportech, otevřené například pro choppery a vzory pro enduro či motokros s výraznou ochranou brady a kšiltem čili nehtem nad otevřenou částí před očima, u nichž se předpokládá, že budou chráněny brýlemi.

PSALI JSME:
Elektrické motorky: Láká akcelerace, odrazuje dojezd a cena

Centimetry, prsty, minuty a kilogramy

Trefit správnou velikost vám asi zabere trochu času. Nejdřív si změřte obvod hlavy, a to v úrovni čela a přes uši. Centimetry pak výrobci převádějí do velikostí XS, S, M, L, XL atd. XXXXL odpovídá 67 až 68 centimetrům, každý stupeň dolů znamená odečet zhruba dvou centimetrů. Nošením se vnitřek roztahuje, takže kupujte exemplář o něco těsnější – rozhodně se na hlavě nesmí viklat ani při pohybu hlavy protáčet.

A když zkusíte v oblasti tváře vstrčit dovnitř prst, měli byste s tím dost zápolit – to je další známka pevného usazení. Okraj helmy nad očima by měl vést těsně nad obočím. Při zkoušení si helmu nechte na hlavě aspoň deset minut, zavřete hledí, nasaďte si dioptrické brýle, pokud je nosíte. Začínající motorkáři by neměli nosit přilby těžší než 1500 gramů, pak hrozí poranění krku a větší únava. Důležité je ovšem také vyvážení, tady doporučujeme vybraný kus zvednout na prstě zapíchnutém do týlní výstelky – měl by se ustálit v pozici obvyklé pro jízdu.

PSALI JSME:
Čeští motorkáři stárnou

Kdy měnit

Obecně po každé nehodě, a to i když výrobek vypadá nepoškozený. Stejně je potřeba okamžitě vyměnit poškrábané hledí, kde každá rýha láme paprsky dopadajícího světla, hlavně od protijedoucích vozidel. Některé instituce doporučují přilbu měnit každých pět let, i když se nic nestane, celková životnost ale může být i více než dvojnásobná.

Co lze požadovat:
Antibakteriální polstrování
Head-up displej
Interkom
Místo pro upevnění komunikačního zařízení
Nastavení funkce Memory
Odnímatelné vnitřní polstrování
Polstrované bradové řemínky
Ultralehké karbonové verze
Verze pro chladnější počasí

PSALI JSME:
Motorkáři jsou v tom často nevinně, říká Klára Moravcová

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB