MPO zveřejnilo novely energetické legislativy. Chystají se kontroly překompenzací, nová podpora ale i ukotvení akumulací.

MPO předložilo návrhy novely zákona o podporovaných zdrojích a energetického zákona do mezirezortního připomínkového řízení. Návrh upravuje kontrolu překompenzace stávající provozní podpory výroby energie, přičemž svěřuje Státní energetické inspekce i pravomoc uložit výrobcům povinnost takto vyplacenou podporu vrátit. Novela zákona o podporovaných zdrojích však přináší také pozitivní změny pro sektor a nastavuje pravidla pro provozní podporu do budoucna, která se má nově soutěžit v aukcích.

Energetický zákon se zaměřuje na zakotvení agregace a akumulačních zařízení v právní úpravě. Velká pozornost byla věnována také ochraně spotřebitele, což ovlivní především trhy obsluhované obchodníky s elektřinou a plynem.

Kontroly překompenzace

Jedním z cílů novely zákona o podporovaných zdrojích je zakotvit proces prověřování přiměřenosti stávající provozní podpory výroby elektřiny z podporovaných zdrojů (tzv. kontroly překompenzace). To se bude provádět u výroben vždy po 10 letech od prvního dne kalendářního roku následujícího po roce uvedení zdroje elektřiny do provozu, tj. u výroben uvedených do provozu v roce 2009 bude tento proces startovat již na začátku roku 2020.

Předmětem kontrol bude posouzení tzv. vnitřního výnosového procenta (IRR), přičemž při překročení zákonem stanovené meze (8,4 % pro nepalivové zdroje a 10,6 % pro palivové zdroje) bude výrobna považována za pobírající nadměrnou podporu, která se zakazuje. Pokud bude sektor shledán rizikovým z hlediska existence nadměrné podpory, bude moci Státní energetická inspekce zahájit u každého výrobce sektoru kontrolu a návazně uložit opatření, které může spočívat i v povinnosti vrátit část již čerpané podpory do státního rozpočtu. Některé zdroje pobírající vedle provozní podpory také podporu investiční přitom budou muset podstoupit kontrolu Státní energetické inspekce bez ohledu na výsledky sektoru.

„V průběhu celého procesu kontrol překompenzace je třeba důsledně dbát na ochranu práv výrobců, kteří musí mít nástroje k tomu, aby zabránili likvidačnímu pozastavení či zrušení provozní podpory, na kterou se vztahuje jejich legitimní očekávání. Nelze zároveň připustit, aby výrobci, kteří se chovali při investici hospodárně, byli znevýhodněni z hlediska nákladů oproti výrobcům, kteří investice do obnovitelných zdrojů realizovali nerozvážně. Tyto body by mělo mít ministerstvo na vědomí při tvorbě prováděcí legislativy“, říká advokát Filip Nečas (Frank Bold Advokáti).

Změna systému podpory pro nové zdroje

Ministerstvo navrhuje nový systém provozní podpory pro obnovitelné zdroje. O výši podpory budou však nyní výrobci soutěžit v aukcích. Systém aukcí už běží v Německu, Francii, Velké Británii, Polsku a řadě dalších států, někde i přeshraničně. Zpravidla je jeho efektem snížení výkupních cen, protože výrobci se v aukci předhánějí v tom, kdo dokáže dodat do sítě daný objem elektřiny s nejnižší veřejnou podporou.

„Pokud jsou systémy aukcí nastaveny správně, mohou pomoci státům zracionalizovat systém podpory. Je třeba se poučit z chyb, které se projevily v zahraniční praxi. Je například nemyslitelné, aby mohlo ministerstvo kdykoliv a bez udání důvodů aukci zrušit, jak je navrhováno. Taková úprava nepřinese žádanou právní jistotu do investičního rozhodování výrobců“, upozorňuje advokát Filip Nečas (Frank Bold Advokáti).

Novela energetického zákona

Jedním z impulzem pro změny v energetickém zákoně a důvodem prodlev s jeho schvalováním byly patrně připomínky Evropské komise k souladu české energetické legislativy s požadavky směrnice Evropské unie v oblasti energetiky. Druhým podnětem byla nepochybně snaha dohnat legislativně technologický vývoj a tedy mimo jiné ukotvit akumulační zařízení v české právní úpravě.

„Provozování akumulačního zařízení je koncipováno jako oprávnění výrobce, provozovatele přenosové či distribuční soustavy, popřípadě zákazníka. Na podnikání s využitím akumulačního zařízení tak bude postačovat například licence na výrobu elektřiny. Provozovatele přenosové a distribuční soustavy budou k tomuto provozu akumulačního zařízení muset splnit také další podmínky,“ doplňuje advokát Filip Nečas (Frank Bold Advokáti).

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.