Může bezúročná odložená platba nahradit tradiční dobírku? Mall Pay „vrtí psem“, jak se dá

Analýza
Česko je obtížně zaškatulkovatelné, pokud jde o nakupování na internetu. V přepočtu na obyvatele sice máme nejvíce e-shopů v Evropě (přes 40 tisíc), ale zároveň se náš trh od toho na západě liší malým podílem on-line plateb kartou a využíváním dobírky jako hlavního způsobu doručení objednaného zboží.
Odložená platba umožňuje zaplatit zboží až do 14 dní po jeho převzetí. Foto: Pixabay

Jak je dobírka oblíbená u zákazníků, tak je v neoblibě u obchodníků – jsou to totiž oni, kdo musí nést náklady na dopravu „tam a zpět“, pokud zákazník objednané zboží nepřevezme. A jak ukazuje aktuální případ „zkoušírny“ Zoot, náklady na dopravu, pokud nedochází k dostatečné nákupní konverzi, mohou být likvidační.

Podle každoročních průzkumů balíkového přepravce GLS na reprezentativním vzorku více než tisíc respondentů obliba dobírky jako nejoblíbenějšího způsobu úhrady za nákup na e-shopu v posledních letech klesá. V roce 2016 byla nejpopulárnější formou platby pro téměř 35 % respondentů, o rok později ale už jen pro necelých 30 procent.

„Využívání dobírky samozřejmě souvisí s tím, zda nakupujete u velkého známého internetového prodejce, nebo na malém e-shopu, o kterém jste nikdy neslyšeli. Dobírka bude existovat i v budoucnu, a to právě jako pojistka pro nakupování u internetových prodejců, o kterých má kupující minimum informací,“ komentoval průzkum ředitel tuzemské GLS Pavel Včela.

PSALI JSME:
Dobírkou platí 34 procent zákazníků e-shopů. A služby České pošty jich využívá ještě víc

Zastaralá dobírka?

„Dobírku vnímáme jako zastaralý typ platby. Jeden z důvodů spuštění služby Mall Pay je snaha ji nahradit,“ nechal se před měsícem slyšet v Hospodářských novinách Adam Kolesa, jeden ze dvou jednatelů v loni v květnu založeného stotisícového eseróčka Mall Pay.

To stoprocentně vlastní veřejnosti v podstatě neznámá akciovka Sully system s Jakubem Havrlantem coby předsedou představenstva a Danielem Křetínským jako předsedou dozorčí rady. Přímou souvislost Mall Pay s Mall Group ale nenajdete. V Sully System drží Havrlantova Rockaway 20 %, skupina PPF 40 % a Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem 40 %.

Otázkou však je, zda jde o správně nastavený cíl. Odložená platba – tak, jak funguje v zahraničí – totiž cílí na úplně jinou věkovou skupinu, než jaká v České republice preferuje dobírku. Jinými slovy, čím starší zákazníci, tím menší ochota platit kartou a tím větší obliba dobírky. A u mladých lidí, resp. mileniálů, je to přesně naopak.

Dalším omezením odložené platby je, že princip „try before you buy“ (vyzkoušej si, než koupíš) lze aplikovat především na oblečení, obuv a módní zboží. Když si rozbalíte disk s filmem, s programem, zprovozníte počítač nebo mobilní telefon, vrácení „vyzkoušeného“ zboží už obvykle není tak jednoduché.

PSALI JSME:
Čínský e-shop válcuje české internetové obchody

Restart odložené platby

Internetová nákupní galerie Mall nabízela odložené platby už od podzimu 2017 ve spolupráci se společností Home Credit, ale od loňského listopadu využívá vlastní financování a tuto službu (v podstatě bezúročnou půjčku) provozuje ve spolupráci s ČSOB.

„Ta je partnerem a garantem Mall Pay,“ řekl portálu FAEI.cz marketingový specialista firmy Adam Bílek. Podle dřívějšího vyjádření jednatele firmy Adama Kolesy je to ale ještě jinak: „Mall Pay sice spolupracuje s ČSOB, ta skrze něj ale prodává jen pojištění na zakoupené zboží“.

„Protože jde o úplnou novinku, která prochází postupnou implementací do nákupní galerie Mall, nejde zatím z hlediska podílu o výraznou službu,“ komentoval Bílek informaci v tiskové zprávě fakt, že již více než dvacet tisíc lidí službu Mall Pay využilo a zboží zaplatilo až po jeho rozbalení. „Vzhledem k absenci platebních metod na trhu, které by odpovídaly poptávce po bezpečnější formě nákupů a plateb online, očekáváme výrazný růst využití naší platební metody,“ predikoval marketingový specialista firmy.

Nová platební metoda, jak uvedl Bílek, nabízí prodloužení záruky až 30 dní po nákupu zboží a odloženou platbu, která umožňuje zaplatit zboží až do 14 dní po jeho převzetí: „Tyto služby jsou určeny také pro tzv. třetí strany, tedy další e-shopy na trhu. Aktuálně je nabízí 11 e-shopů.“

PSALI JSME:
AliExpress prodává v Česku padělky, jiné čínské e-shopy okrádají zákazníky. I tak drtí konkurenci

Mall a „vrtění psem“

A třeba právě tady můžeme začít rozebírat „vrtění psem“. Z oněch 11 e-shopů jich totiž patří do rodiny Mall Group osm: Mall.cz, Vivantis.cz, Krasa.cz, Prozdravi.cz, Parfemy.cz, Sperky.cz, Hodinky.cz, Parfum.cz. Bylo tedy fér přiznat, že pro novou platební metodu se zatím odhodlaly tři na Mallu nezávislé e-shopy.

Podle tiskové zprávy, kterou Mall Group v lednu rozeslala médiím, „přes 20 % plateb v zahraničí využívá finanční službu tzv. odloženou platbu“. Tisková mluvčí skupiny Táňa Lálová na dotaz naší redakce bez bližšího odkázala na již publikované informace lídra v segmentu platebních providerů, společnost Klarna.

Evropský průkopník na poli odložených plateb („try before you buy“), švédská platební společnost (a také už i banka – pozn. red.) Klarna Bank AB, se, pokud jde o finanční výsledky za rok 2017, pochlubil 20% nárůstem prodejců, kteří jeho systém používají. Čísla za rok 2017 jsou následující: 89 000 prodejců ve 14 státech a 19 milionů nových uživatelů. Ale – má tržní podíl ne dvacet, nýbrž jen deset procent ze všech online plateb na „domovských“ trzích, tedy ve skandinávských zemích.

Na blogu Mallu dokonce najdete informaci, že „v současnosti je okolo 40 % všech online plateb ve Švédsku prováděno právě skrze Klarnu“. Ale to už je fakt drsné „vrtění psem“. Link totiž odkazuje na tři roky starý článek agentury Reuters, který mj. pojednává o tom, že Klarna očekává, že se jí celkový příjem v roce 2016 zvedne o 40 % v souvislosti s tím, že firma začala působit na americkém trhu jako přímý konkurent Paypalu.

PSALI JSME:
Nakupování přes internet bude v EU konečně bez hranic

Nezaplatíš? Postoupíme pohledávku!

Ale zpět k bezúročné službě Mall Pay jako takové. Pokud nákup jejím prostřednictvím neuhradíte včas (do 14 dnů), pošle vám firma postupně – vždy po pěti dnech – maximálně tři upomínky. Za každou z nich si naúčtuje 100 korun.

A jak vyplývá z dokumentu Doplňkové podmínky k odložené platbě, když budete v prodlení s platbou za doručené zboží, Mall Pay po vás může požadovat úhradu zákonného úroku z prodlení z dlužné částky. To nejpodstatnější ale je, že společnost je oprávněna postoupit vaši pohledávku jakékoli třetí osobě.

Klarna, průkopník na poli odložených plateb, v takové situaci nabízí úročené rozložení dlužné částky do splátek. Potvrzuje se tak, že když dva dělají totéž, není to vždy totéž. I kopírovat se holt musí umět.

Tématu se redakce FAEI.cz bude věnovat i v příštích dnech.

PSALI JSME:
S nástupem technologií rozšířené reality a umělé inteligence se očekává boom nakupování módy online

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.