Může spolupráce na poli umělé inteligence oživit prodeje iPhonů v Číně?

Apple se snaží získat zpět ztracené pozice na čínském trhu, kde mu na paty šlape konkurence domácích značek, jako je Huawei. Nejnovějším krokem je spolupráce s technologickým gigantem v oblasti elektronického obchodu, společností Alibaba, která mu umožní přinést čínským uživatelům služby umělé inteligence (AI).
Apple se snaží získat zpět ztracené pozice na čínském trhu, kde mu na paty šlape konkurence domácích značek, jako je Huawei. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Apple se snaží získat zpět ztracené pozice na čínském trhu, kde mu na paty šlape konkurence domácích značek, jako je Huawei. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Tento strategický krok by mohl zlepšit uživatelský zážitek, otázkou však zůstává, zda tato iniciativa bude stačit k zastavení poklesu prodeje iPhonů v regionu. V rámci spolupráce, o níž jako první informoval před týdnem portál The Information, chtějí oba giganti přinést služby umělé inteligence čínským spotřebitelům iPhonů. Ta je zatím dostupná pouze v USA.

Při vytváření funkcí, které umožní platformě Apple lépe zvládat požadavky čínských uživatelů, byl použit model velkého jazyka cloudové divize společnosti Alibaba Tongyi Qianwen. Produkt již byl předložen regulačním orgánům, což je nezbytný krok před oficiálním uvedením nových modelů AI v Číně. Pokud budou služby schváleny, měly by být k dispozici již v dubnu.

Kalifornský gigant původně zvažoval čínské konkurenty Baidu, Tencent, ByteDance a Deepseek. Baidu však nesplňoval očekávání a standardy výkonu a schopností iPhonů nebo neměl dostatek zdrojů, jako tomu bylo v případě DeepSeek. Podle The Information při rozhodování hrála roli také rozsáhlá síť dat o čínských spotřebitelích společnosti Alibaba, která rovněž usnadní personalizaci založenou na AI.

Výzvy, které musí Apple překonat

Nedostupnost platformy Apple Intelligence v pevninské Číně výrazně ovlivňuje podíl společnosti na trhu ve prospěch rostoucí konkurence. Jedním z takových konkurentů je společnost Huawei, která přibližně v době, kdy Apple loni na podzim uvedl na trh nové iPhony, představila model Mate XT, který má podobné funkce umělé inteligence.

Čínský trh s umělou inteligencí je však výrazně formován přísnými vládními předpisy. Jak již bylo zmíněno, všechny jazykové modely, které se v zemi komerčně používají, musejí být schváleny vládou. Problémem je také integrace třetích stran, protože hlasový asistent Siri používá při procházení webu aplikaci ChatGPT od OpenAI, která je v Číně zakázána.

Proto je pro Apple důležité spolupracovat s místními technologickými společnostmi, pokud chce na místním trhu uspět. Čínské vládní předpisy zahrnují také přísnou cenzuru obsahu a ochranu soukromí. Apple sice dlouhodobě zdůrazňuje svůj závazek k ochraně soukromí uživatelů, ale Čína požaduje, aby data iCloudu byla ukládána na místních serverech spravovaných třetí stranou, což vyvolává otázky, jak bude s daty nakládáno.

Absence umělé inteligence má dopad na prodej

Pro Apple přichází tato změna po měsících nejistoty ohledně AI, která se podepsala na prodejích jeho smartphonů, zejména během obvykle silného prázdninového čtvrtletí. Podle technologické analytické společnosti Canalys se gigant potýkal s náročným čtvrtletím, kdy se dodávky iPhonů v posledním čtvrtletí roku 2024 meziročně snížily o 25 procent.

Zdroj: Investing.com, David Matulay, InvestingFox
Zdroj: Investing.com, David Matulay, InvestingFox

Stalo se tak i přesto, že si udržel vedoucí postavení v prémiovém segmentu. Společnost byla pod tlakem intenzivní konkurence domácích značek, jako jsou Huawei a vivo, které získaly větší tržní podíly. Společnost ve sledovaném období dodala v Číně 13,1 milionu iPhonů, přičemž využila výměnných programů, programů bezúročných splátek a sezónních akcí.

Podle výsledků hospodaření společnosti Apple za první čtvrtletí fiskálního roku 2025 klesly tržby v Číně o 11 procent na 18,51 miliardy dolarů. Ve stejném období o rok dříve společnost zaznamenala podobně vysoký pokles. Generální ředitel Tim Cook přičítá část poklesu nižším zásobám a zpožděnému zavedení Apple Intelligence v Číně.

Celosvětově se však celkové tržby Applu v daném období zvýšily o čtyři procenta na 124,3 miliardy dolarů. Čistý zisk společnosti se zvýšil o 7,1 procenta na 36,33 miliardy dolarů a společnost si udržela rekordně vysokou hrubou marži 46,9 procenta, což svědčí o její odolnosti navzdory problémům na čínském trhu.

Zdroj: Investing.com, David Matulay, InvestingFox
Zdroj: Investing.com, David Matulay, InvestingFox

Alibaba rostla, Apple jen trochu

Investoři na zprávu o spolupráci reagovali pozitivně, což se nejvíce projevilo na akciích čínského giganta. Alibaba na hongkongské burze 12. února 2025 vzrostla o téměř 8,5 procenta na 113,80 hongkongských dolarů (HKD, cca 14,61 USD, pozn. aut.), čímž se dostala na maxima ze září 2024. Přesto byly akcie z pětiletého pohledu na nízké úrovni.

Akcie na newyorské burze se pohybovaly podobně, ale s menšími zisky. Akcie společnosti Apple se nedočkaly tak pozitivní odezvy a v daný den se obchodovaly jen o jedno procento výše na 234,87 dolaru. Z dlouhodobějšího hlediska se akcie nacházely na vysoké úrovni, jen několik dolarů od historických maxim.

Spolupráce společnosti Apple s Alibabou je nejen technologickým krokem vpřed, ale také nezbytnou strategií pro udržení konkurenceschopnosti v Číně.

I když je společnost Apple odhodlána představit čínským uživatelům funkce poháněné umělou inteligencí, přizpůsobení se regulačnímu a technologickému prostředí této země bude vyžadovat postupný a pečlivě řízený přístup. Pokud bude tento krok úspěšný, mohl by posílit pozici kalifornské společnosti na jednom z nejdůležitějších světových trhů.

Autor je hlavní analytik InvestingFox
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena