Na co si dát pozor při koupi vozu v autobazaru? Přece na všechno

Koupi ojetého vozu řada lidí vidí nejen jako ekonomickou nutnost, ale také jako racionální volbu. Když navíc zvolím autobazar, měla by realita odpovídat prezentovaným údajům. Kontroloři České obchodní inspekce to vidí bohužel jinak.  
Manipulace s ojetými vozy bohužel nejsou reliktem minulosti, ČOI odhalila nedostatky ve dvou třetinách kontrol. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Manipulace s ojetými vozy bohužel nejsou reliktem minulosti, ČOI odhalila nedostatky ve dvou třetinách kontrol. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Nejde přitom o žádné ojedinělé případy, Česká obchodní inspekce (ČOI) v loňském roce zjistila nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů.

Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí věcně nesprávných, tedy nepravdivých, informací ohledně technického stavu či historie vozidla. Prodejci také opomíjeli poskytnout podstatné informace o vozidle, případně je poskytovali nejasným či nesrozumitelným způsobem. Zatajené informace o závadách byly někdy tak závažné, že by si v případě realizace koupě spotřebitel místo provozuschopného vozidla pořídil nepojízdný set náhradních dílů.

Informace by měly být ověřené

Nákup auta představuje velký krok, který běžný spotřebitel dělá jen párkrát za život. Je tedy na místě si ujasnit rizika, s nimiž se při nákupu ojetého vozidla můžete setkat. Všechny informace, které vám autobazar ve všech fázích nabídky (od inzerátu až po vyhotovení kupní smlouvy, pozn. aut.) poskytuje, by měly být jednoznačné, zřetelné, srozumitelné, úplné a pravdivé.

Podstatné informace, které ovlivňují rozhodnutí spotřebitele o koupi vozidla, by vám prodávající měl sdělit již v prvním okamžiku prezentace nabídky. Jde zejména o údaje týkající se stáří vozidla, najetých kilometrů, výbavy, vad, poškození a nutných oprav.

Právě skutečný technický stav vozidla je nejrizikovějším faktorem při koupi ojetiny a spotřebitel právem očekává od autobazaru chování v souladu s poctivými obchodními praktikami a zásadou dobré víry.

Bazar by měl vyvinout maximální úsilí, aby ověřil správnost všech informací. Jestliže některými údaji nedisponuje nebo nebyl schopen je ověřit, měl by o této skutečnosti kupujícího informovat.

Důvěřuj, ale prověřuj

Pokud se v autech nevyznáte, vezměte si s sebou někoho, kdo se v problematice orientuje. Jestliže nikoho takového ve svém okolí nemáte, můžete využít služeb profesionálů. Ti s vámi prověří historii vozidla (servisní knížka, STK apod.) i jeho technický stav.

Zásadní je, aby všechny části fungovaly bezproblémově a na vozidle nebyly patrné žádné praskliny nebo zrezlé části – ať už ve vnitřní části, nebo na karosérii. Pokud možno, využijte měřič tloušťky laku, který vám napoví, zda auto na některých místech nebylo neodborně opravováno. Zejména vozy po větší havárii mohou pro své budoucí majitele představovat velké výdaje a především nebezpečí.

Nebojte se dát si na čas a vyzkoušet všechny funkce, které auto nabízí, prohlédnout všechny části jeho interiéru. Zvlášť u dražších vozů vás každý nefunkční „čudlík“ může vyjít pěkně draho.

Nezapomeňte vyzkoušet ani funkce, které zkontrolujete jen zvenčí – dálkové odemykání, zamykání vozu na dotyk apod. V interiéru se zaměřte také na obvyklý zápach – přílišná vlhkost, plíseň či podezřelé skvrny značí, že by byl vůz vytopen. Samozřejmě ani odborník někdy na místě neodhalí všechny vady, které vůz může mít.

Skryté vady? Braňte se

Konečná cena musí být prezentována od počátku a nemůže být v průběhu jednání modifikována. Spotřebitel musí být seznámen také s případnými doplňkovými službami. Autobazar vás musí řádně informovat o podmínkách uplatnění práv z vadného plnění. Lhůtu pro uplatnění reklamace nelze sjednat na dobu kratší než jeden rok.

Pozornost věnujte tomu, zda za případné vady vozidla odpovídá autobazar jako prodejce, či zda odpovědnost ponese třetí osoba. Tato situace nastává v případě, že jde o tzv. komisní prodej – smlouvu pak neuzavíráte s bazarem, ale se skutečným vlastníkem vozidla zapsaným v registru vozidel. Autobazar je v této situaci jen zprostředkovatelem prodeje.

V obou případech by však podstatné informace o vozidle měly být uvedeny v kupní smlouvě – zejména popis technického stavu a případných závad. Čím lépe budou údaje ve smlouvě popsané, tím snadněji se následně bude uplatňovat reklamace.

Právo uplatnit odpovědnost za vady samozřejmě můžete i v případě, že jste si na prohlídku vozu s sebou přivedli servisního technika, který závadu při jednání o koupi neodhalil. A poslední rada na závěr – při nákupu nepodceňujte ani svoji intuici. Jestliže máte pocit, že se prodejce snaží nějaké informace přikrášlovat či zatajovat, dejte ruce od auta a ideálně celého autobazaru pryč.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek