Každé třetí auto má stočený tachometr. Rekord je 760 tisíc kilometrů

Ojetých automobilů se stočeným tachometrem v poslední době nebývale přibylo. Společnost Cebia sdělila Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz), že uměle omlazená je podle jejích statistik zhruba každá třetí ojetina. Rekordmanem se stala stará škodovka, které „ubylo“ 760 tisíc kilometrů.
Solidní prodejci ojetých aut prověřují historii nabízených vozidel. Ilustrační foto: Direct auto
Solidní prodejci ojetých aut prověřují historii nabízených vozidel. Ilustrační foto: Direct auto

Odborníci z oboru přisuzují nárůst uměle omlazených ojetin špatné ekonomické situaci domácností a jejich neochotě slevit ze svých požadavků. Podvodní prodejci toho využívají a nabízejí vozidla „na míru“, kde stáčejí kilometry na požadovanou hodnotu. Kupující tak často netuší, že se stali obětí podvodu. Průměrné stočení činí přibližně 110 tisíc kilometrů.

„V době pandemie a po začátku konfliktu na Ukrajině se podíl aut se stočeným tachometrem mírně zvýšil,“ uvedla Barbora Minksová, ředitelka marketingu a komunikace společnosti Cebia, tuzemské jedničky v prověřování a zabezpečování vozidel.

„Bylo to způsobeno zdražováním vozidel a snahou zákazníků pořídit si vůz za cenu před pandemií. Od té doby ale narostla průměrná cena ojetého auta o 26 procent, tedy o 60 tisíc korun,“ dodala. Podle Minksové vyšší zisky z prodeje ojetin vedly k tomu, že vzrostla aktivita organizovaných skupin, které dovážejí auta ze zahraničí a před evidenční kontrolou jim stáčejí kilometry.

Podvody se stočenými tachometry se nejčastěji týkají nejprodávanějších vozidel, zejména Škody Octavia, Volkswagenu Passat a BMW řady 5. Maximální zaznamenané stočení bylo zmiňovaných 760 tisíc kilometrů u vozu Škoda Fabia.

Kontrola historie vozidla

Nejspolehlivějším způsobem, jak se těmto podvodům vyhnout, je kontrola historie vozidla prostřednictvím specializovaných služeb. „Bohužel podvodní prodejci někdy falšují i naše výpisy. Kupující by si měli pravost výpisu ověřit zdarma na webu Cebia, což mnoho z nich bohužel neudělá,“ upozornila Barbora Minksová.

Také solidní prodejci ojetých vozidel si zakládají na tom, že automobily, které nabízejí, mají prověřenou minulost a údaje na tachometru odpovídají reálně ujetým kilometrům.

„Všechna naše vozidla procházejí důkladnou kontrolou, zahrnující kompletní prověření systémem Cebia. To poskytuje nejen základní údaje o vozidle, ale zahrnuje i záznamy o najetých kilometrech, haváriích a poškozeních, servisní historii, inzeráty, kontrolu stáří i původu vozu,“ uvedlo třeba Direct auto.

Experti připomínají několik základních rad, jak se vyhnout koupi vozidla se stočeným tachometrem. Mezi základní patří prověřit historii vozu pomocí služeb renomovaných společností, jako je právě Cebio. Podstatné je rovněž ověření pravosti získaných dokumentů.

Důležitá je také důkladná technická prohlídka, v ideálním případě v autorizovaném servisu nebo nezávislým mechanikem. Zájemci o ojetinu by rovněž měli být na pozoru, pokud narazí na podezřele nízkou cenu. Právě ta může signalizovat možné problémy. Lidé by také měli nakupovat u ověřených prodejců a před podpisem si zkontrolovat servisní knížku, faktury a další doklady k vozidlu.

Zatopená auta na českém trhu

Společnost Cebia rovněž upozornila na to, že se na tuzemském trhu mohou brzy objevit zatopená vozidla. Zářijové povodně se prohnaly nejen Českou republikou, ale také Polskem, Slovenskem, Německem, Rakouskem nebo Rumunskem. Zatopené byly tisíce aut.

„Voda s bahnem se při povodni dostane do všech zákoutí karoserie, do všech kabelových svazků a řídících jednotek. I přes veškerou snahu auto vyčistit a vysušit, není obvykle v lidských silách auto uvést do stejného stavu, jako bylo před záplavou,“ uvedla společnost Cebia.

Auta po povodni mohou mít velké problémy s elektroinstalací, korozí karoserie či sníženou životnost filtru pevných částic a katalyzátoru. Nehledě na to, že špinavá voda většinou zaplaví i celý interiér.

Ačkoli někdy může být pro obyčejného motoristu problém zatopené auto po důkladném vyčištění poznat, podle ředitele výkupu společnosti AAA Auto Petra Vaněčka existuje několik indicií, které mohou takový automobil prozradit.

„Vůz, který byl zatopen při povodni, může projít důkladnou renovací, přesto jej může prozradit zvláštní zápach, jejž těžko odstraníte. Pod sedačkami bývá plíseň a kolejničky, po kterých se pohybují, zoxidované nebo přímo rezavé. Důležité je najít stopy po vodě nebo blátu pod koberci i čalouněním,“ uvedl Vaněček.

Dodal, že jakmile se dostane voda s blátem do elektroinstalace, už ji nikdy nelze spolehlivě opravit. Hrozí dodatečné selhávání řídicí jednotky i všech čidel, včetně snímačů nárazu, které řídí činnost airbagů. Vaněček varoval, že po každé větší povodni se na trhu ve zvýšené míře objeví zatopená vozidla – a to i několik následujících měsíců.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB