Na co si dát pozor u havarijního pojištění?

V Česku je momentálně registrováno více než 5,5 milionu vozidel. Jen za posledních pět let se zvýšil počet automobilů v registru o jeden milion kusů. Větší počet automobilů přináší hustší provoz, se kterým souvisí také vyšší počet nehod. Proto stále více lidí uvažuje o nějaké formě havarijního pojištění. Co je tedy dobré obecně znát, než uzavřete havarijko?
V případě totální škody pojišťovna vyplatí částku, za kterou byste si mohli koupit stejné vozidlo stejného stáří a stupně opotřebení. Foto: Pixabay

Cenu u havarijního pojištění určuje především rozsah sjednaných služeb. Nejdražší variantou je allriskové pojištění a riziko havárie. Cenu ovlivňuje i pojistník daného vozidla (jaká je jeho historie z hlediska počtu nehod), jeho místo bydliště, bonusy a další. To je stejné jako v případě povinného ručení.

Dále výši pojistného ovlivňuje značka vozu, výbava, stáří, oblíbenost značky u zlodějů (v případě pojištění proti odcizení). Neplatí zde přímá úměra, tedy čím je vozidlo starší, tím je pojistné levnější. Pokles není přímo úměrný stáří vozu z důvodu pojistného plnění souvisejícího s cenami náhradních dílů, které mohou být i po letech u daného modelu vozidla stejně drahé.

V případě dílčí škody bude nejčastěji pojistitel (tedy pojišťovna) plnit ve výši přiměřených nákladů, které je třeba účelně vynaložit na opravu do stavu bezprostředně před pojistnou událostí, snížených o hodnotu zbytků nahrazovaných částí, a to v cenové úrovni obvyklé pro Česko.

Tato poměrně komplikovaná definice znamená, že pojišťovna při plnění rozpočtem ještě několik procent za staré poškozené díly odečte, protože předpokládá jejich prodej. V případě totální škody, či odcizení automobilu opět plní v obvyklé ceně vozidla před pojistnou událostí. Totální škoda znamená, že oprava vozidla by byla dražší, než je jeho obvyklá cena.

V případě totální škody pojišťovna vyplatí částku, za kterou byste si mohli koupit stejné vozidlo stejného stáří a stupně opotřebení. Pojišťovna zjistí hodnotu vozidla před nehodou, odečte hodnotu vraku po nehodě a vyplatí rozdíl. Zbývající částku pro koupi ojetiny dofinancujete prodejem vraku.

Autor je analytik neživotního pojištění společnosti Broker Consulting
(Redakčně upraveno)

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …

Tanec a hudba: Medicína, která lidem vrací radost do života

Rozhovor
Od malička rád bavil lidi. Využil taneční průpravu a s pomocí gerontologů, lékařů a odborníků na péči a aktivizaci seniorů i zdravotně postižených vytvořil metodu EXDASE. Dnes díky ní pomáhá lidem seniorům, lidem s demencí, ale i vozíčkářům. Za svoji metodu, která lidem vrací radost do života dostal Petr Veleta letos Cenu za mimořádný přínos v oboru gerontologie.
Rolovat nahoru