Na co si dát pozor u havarijního pojištění?

V Česku je momentálně registrováno více než 5,5 milionu vozidel. Jen za posledních pět let se zvýšil počet automobilů v registru o jeden milion kusů. Větší počet automobilů přináší hustší provoz, se kterým souvisí také vyšší počet nehod. Proto stále více lidí uvažuje o nějaké formě havarijního pojištění. Co je tedy dobré obecně znát, než uzavřete havarijko?
V případě totální škody pojišťovna vyplatí částku, za kterou byste si mohli koupit stejné vozidlo stejného stáří a stupně opotřebení. Foto: Pixabay

Cenu u havarijního pojištění určuje především rozsah sjednaných služeb. Nejdražší variantou je allriskové pojištění a riziko havárie. Cenu ovlivňuje i pojistník daného vozidla (jaká je jeho historie z hlediska počtu nehod), jeho místo bydliště, bonusy a další. To je stejné jako v případě povinného ručení.

Dále výši pojistného ovlivňuje značka vozu, výbava, stáří, oblíbenost značky u zlodějů (v případě pojištění proti odcizení). Neplatí zde přímá úměra, tedy čím je vozidlo starší, tím je pojistné levnější. Pokles není přímo úměrný stáří vozu z důvodu pojistného plnění souvisejícího s cenami náhradních dílů, které mohou být i po letech u daného modelu vozidla stejně drahé.

V případě dílčí škody bude nejčastěji pojistitel (tedy pojišťovna) plnit ve výši přiměřených nákladů, které je třeba účelně vynaložit na opravu do stavu bezprostředně před pojistnou událostí, snížených o hodnotu zbytků nahrazovaných částí, a to v cenové úrovni obvyklé pro Česko.

Tato poměrně komplikovaná definice znamená, že pojišťovna při plnění rozpočtem ještě několik procent za staré poškozené díly odečte, protože předpokládá jejich prodej. V případě totální škody, či odcizení automobilu opět plní v obvyklé ceně vozidla před pojistnou událostí. Totální škoda znamená, že oprava vozidla by byla dražší, než je jeho obvyklá cena.

V případě totální škody pojišťovna vyplatí částku, za kterou byste si mohli koupit stejné vozidlo stejného stáří a stupně opotřebení. Pojišťovna zjistí hodnotu vozidla před nehodou, odečte hodnotu vraku po nehodě a vyplatí rozdíl. Zbývající částku pro koupi ojetiny dofinancujete prodejem vraku.

Autor je analytik neživotního pojištění společnosti Broker Consulting
(Redakčně upraveno)

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Motoristy čeká rekordně levné léto

Končí zběsilý pokles cen pohonných hmot, k němuž došlo ve vypjaté fázi koronavirové krize. Výrazného zdražování se ale řidiči obávat nemusí. Zlevňování paliv bylo v posledních takřka čtyřech měsících prakticky …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Konto pracovní doby. Neznáte? Možná se to už brzy změní

Poradna
Že vám ten pojem nic neříká? Možná hodně brzy se to změní. Konto pracovní doby je institut zavedený v zákoníku práce sice už 14 let, přesto jej domácí firmy zatím moc nevyužívaly. Jeho hlavní předností je, že zaměstnancům zajišťuje stálý plat a zaměstnavatelům umožňuje přidělovat práci flexibilně či nárazově. A to se především v době po pandemii může oběma stranám hodit.
Rolovat nahoru