
Musíme být ale na realizaci těchto dohod EU s perspektivním Vietnamem včas předem kvalitně připraveni, aby nám v tomto teritoriu „neujel vlak“. Máme oproti všem ostatním zemím EU velkou výhodu, že ve Vietnamu přes dvě stě tisíc Vietnamců hovoří česky nebo slovensky, protože u nás v minulosti studovali, nebo pracovali. Je tam také přes tisíc Vietnamců, kteří u nás vystudovali různé vysoké školy. Někteří z nich zastávali i funkce na ministerstvech, ve vedení mnoha provincií, nebo ve státních podnicích, jiní zase jsou velmi úspěšní soukromí podnikatelé.
ČR musí s nimi lépe a mnohem více spolupracovat. Protože Vietnam nepoptává (to dělají jen překupníci, kteří neúměrně navýší ceny a poškodí tím exportéry – pozn. aut.), tak je nutné na největších mezinárodních prodejních veletrzích ve Vietnamu aktivně nabízet výrobky, technologie nebo služby a zjistit o co konkrétně je zájem i jaké prodejní ceny má konkurence.
Ve Vietnamu platí tři věci a to rychlost, kvalita a cena. Předpokladem úspěšných obchodů nebo investic ve Vietnamu jsou kvalitní teritoriální marketing, osobní konexe a přátelství, ale také znalost tamních obchodních zvyklostí. Pomocí výhodné kooperace, spolupráce nebo obchodů, lze také z rychle rozvíjejícího se Vietnamu úspěšně vstoupit i na trh zemí jihovýchodní Asie ASEAN, který zahrnuje přes 600 milionů obyvatel.
Autor je čestný předseda Česko-vietnamské společnosti
(Redakčně upraveno)