
„Nábor nových pracovníků čile probíhá v celé řadě oborů, zejména v logistice, e-commerce, podnikových službách či v potravinářském průmyslu,“ říká Linda Picková, ředitelka divize personálně poradenské společnosti Randstad, s tím, že maximum aktivit se v rámci náborového procesu přesunulo do on-line prostoru. Adepti tak nemusí být v této době vystavováni zbytečným fyzickým setkáním.
Cílem je, aby osobní kontakt byl až při podpisu smlouvy. Některé společnosti dělají pracovní pohovory se zájemci prostřednictvím video-konferencí, při kterých komunikují v přímém přenosu přes počítač. Tento způsob ale má svoje limity v neosobním kontaktu, kdy je přenos zvuku a obrazu ovlivněn úrovní používané techniky. Ta může vystupování zájemce o vypsanou pozici zkreslit některé zdánlivě nedůležité drobnosti, které by zkušení personalisté při osobním pohovoru jistě nepřehlédli.
Video-pohovor navíc může být nevýhodou i pro uchazeče o práci, který nemá s takovými pohovory zkušenosti. Lehce proto podcení své oblečení nebo prostředí, které má kolem sebe. Rozcuchané vlasy, nepořádek v místnosti, případně i vyrušování účastníka video-hovoru rodinnými příslušníky určitě nepřinášejí zájemci o práci plusové body.
U některých pozic, na nichž budou pracovníci často zastupovat firmu při různých jednáních a také u klíčových pozic s velkou odpovědností má ale osobní kontakt nezastupitelný význam. Přináší přesnější obrázek o vystupování i řečnických schopnostech každého ze zájemců.
„U těchto pracovních míst volíme spíše odklad termínů osobních pohovorů. Je to i s ohledem na obsah jednotlivých kol našich výběrových řízení. Součástí hned toho prvního máme totiž test znalostí každého z vybraných zájemců. A ten rozhodně nemůžeme dělat na dálku, protože bychom neměli jistotu, jestli jde o skutečné znalosti, nebo jestli zájemce doma u počítače nevyužil nějakou nápovědu,“ říká Klára Hnátová, zástupkyně ředitele personálního sektoru společnosti Ekospol.
Kromě e-commerce a s ní související logistikou v současné situaci roste a posiluje obor IT a podnikových služeb. „Je to dáno mimo jiné tím, že jde o organizace, které jsou již z dřívější doby zvyklé na práci z domova, mají na to nastavené firemní procesy, a tak je nouzový stav a karanténa ničím nepřekvapila. Během několika málo dní se zaměstnanci přesunuli do svých domácích kanceláří a provoz zůstal nenarušen. A díky tomu ani nábor,“ říká Picková ze společnosti Randstad.
„Vidíme, že kandidáti se zvládají přihlásit na individuální i hromadné telefonáty či videokonference prostřednictvím chytrého telefonu, problémy jim nedělá ani registrace do systému či on-line test. Máme radost, že je v této době nemusíme vystavovat zbytečným fyzickým setkáním. Naším cílem je, aby osobně k nám či zaměstnavateli přišli až na podpis smlouvy,“ dodává.