Nadýcháš? Nenastartuješ!

Nepřiměřená rychlost a alkohol patří k tradičním zabijákům na českých silnicích a padá jim na vrub téměř polovina ze všech smrtelných nehod, k nimž dochází na tuzemských silnicích. Podle policejních statistik alkohol za volantem usmrtil v roce 2016 průměrně jednoho člověka týdně, nepřiměřená rychlost může za čtyřnásobně vyšší počet obětí.

Montáž „alkoholového zámku“ Lion DS-25 do osobního automobilu. Foto: Archiv

Je logické, že Policie ČR se soustředí jak na prevenci (kontroly a orientační dechové zkoušky), tak na represi (měření rychlosti), a že se ke snaze eliminovat příčiny nehodovosti připojují i další subjekty, jako například Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které usiluje o měření rychlosti na modernizovaných úsecích dálnic. A v neposlední řadě jsou tu i ryze technická řešení, která dokáží podnapilým řidičům nebo šoférům se zbytkovým alkoholem zabránit v jízdě.

Jedním z takových je například přístroj Interlock, který lze snadno integrovat do většiny vozidel. Jak funguje? Pokud nebyla provedena dechová zkouška s negativním výsledkem, zařízení znemožňuje řidiči nastartovat vozidlo.

TEST NA ALKOHOL V DECHU ŘIDIČE

Interlock se skládá z řídicí jednotky, která je napojena na startér motoru, a z měřicího přístroje, který je umístěn na dostupném místě, tak aby řidič mohl bez problémů provést dechovou zkoušku. Před nastartováním musí řidič „dýchnout“ do přístroje. Pokud je dechová zkouška negativní, je umožněno spuštění motoru vozidla. V případě pozitivního testu na alkohol (včetně toho zbytkového) v dechu řidiče se na displeji zobrazí nápis STOP a nastartování motoru je znemožněno.

U přístroje nedochází k ovlivnění jinými látkami, jako je například oxid uhličitý nebo aceton, který vydechují kuřáci či lidé s diabetem. Zařízení také pozná jakoukoliv nežádoucí manipulaci – třeba použití nafukovacího balonku – a v takovém případě znemožní nastartování vozidla.

Technické služby ve Vratislavicích u Liberce Interlock úspěšně testují od poloviny července loňského roku

Tento „alkoholový zámek“ je možné namontovat do osobních automobilů, dodávek, autobusů, minibusů, nákladních vozidel, prostředků hromadné přepravy osob, ale také i do pracovních strojů. Zkušenost v tuzemsku s ním mají například v Technických službách ve Vratislavicích u Liberce, kde jej úspěšně testují od poloviny července loňského roku.

Zařízení, které se již několik let se používá ve Švédsku, Francii, Velké Británii a v dalších zemích EU, samozřejmě splňuje potřebné homologace a další požadavky pro preventivní zařízení znemožňující použití vozidla v případě zjištění alkoholu u řidiče.

NEJEN PRO PROFESIONÁLNÍ ŘIDIČE

Přestože za nehody způsobené alkoholem mohou profesionální řidiči jen v menší míře, dopravci i samotní řidiči musejí neustále vyvíjet maximální úsilí pro snížení rizikových faktorů a zvýšení bezpečnosti při jízdě. V současné době proto mají systémy jako Interlock v hledáčku především společnosti zabývající se přepravou osob či materiálu nebo společnosti s velkým vozovým parkem.

Připomeňme si, že přesně před rokem se jihomoravští policisté – v reakci na tragickou havárii u brněnského autobusového nádraží, kdy řidič autobusu s dvěma promile v krvi naboural osobní vůz a těžce zranil jeho řidičku a malé dítě – v časných ranních hodinách vydali do terénu a dali dýchnout pěti stovkám řidičů autobusů. Šest z nich mělo pozitivní test na alkohol, jednomu dokonce přístroj ukázal 0,8 promile. Tento šofér na lince jezdil už dvě hodiny…

Není bez souvislosti, že v zahraničí se „alkoholové zámky“ montují i do soukromých automobilů. V řadě případů jako preventivní a nápravné systémy pro hříšníky, kteří byli přichyceni při řízení s alkoholem v krvi. Pokud chtějí jezdit i nadále, tak si musejí pořídit právě takové zařízení a před každou jízdou si „dýchnout“.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena