
Podle očekávání českých e-shopů bude letošní vánoční sezóna velmi silná. V předvánočním období podle nedávného šetření očekává 45 procent on-line obchodů meziroční růst tržeb, 17 procent dokonce věří ve více než 20procentní nárůst. Téměř polovina pak očekává, že tržby budou stejné jako loni, s poklesem tržeb v předvánočním období počítá jen osm procent z nich.
„V době loňského lockdownu došlo k bezprecedentnímu nárůstu nákupů na e-shopech, vypadá to, že většina klientů již zůstane převážně on-line nakupování věrná a jen část se zcela vrátí do kamenných prodejen,“ komentoval výsledky výzkumu mezi partnerskými e-shopy generální ředitel WEDO Daniel Mareš.
Na nákupy on-line už si navíc zvykli i klienti. Podle nedávno zveřejněného srpnového průzkumu Instant Research na vzorku 1050 respondentů kamenné obchody upřednostňuje jen 13 procent klientů: Devět procent dotázaných bude nakupovat převážně v kamenných obchodech a pouhá čtyři procenta zůstanou věrná výlučně pevným obchodním místům.
Necelá polovina respondentů očekává zhruba vyvážené nákupy on-line a v kamenných obchodech, převážně nebo pouze na e-shopech bude letos nakupovat vánoční dárky 37 procent lidí. Za hlavní výhodu nakupování on-line považují lidé pohodlí (47 %) a jednoduché srovnání cen a rychlost dopravy.
Právě způsob doručení se v posledních letech výrazně změnil. Místo dřívějších způsobů doručení si klienti rychle zvykli na doručení zboží na místo a v čase, které jim vyhovují. Téměř polovina (47 %) lidí volí doručení zboží přímo na vybranou adresu, přes dvě pětiny (42 %) upřednostňují zvolené výdejní místo. Na oblibě získávají výdejní boxy, které letos plánuje využít devět procent nakupujících.
Při doručení vládnou bezhotovostní platby, pouhých 14 procent lidí počítá s tím, že bude platit dobírkou v hotovosti, zbytek pokryjí různé bezhotovostní varianty, jako jsou platby kartou, platební brány či převody z účtu. Dodání do ruky volí především obyvatelé menších obcí, naopak ve větších městech už je více rozšířená a dostupná síť výdejních míst a boxů.
Podle šetření mezi partnerskými e-shopy WEDO jsou nejoblíbenějšími způsoby doručení zásilek doručení na adresu klienta a na výdejní místo. Více než polovina obchodů (56 %) navýšila své skladovací zásoby, pětina vylepšila a urychlila proces expedice zboží, další e-shopy počítají s náborem brigádníků, ať už do skladů a výdejních míst, nebo na kontaktní linky.
„O tom, že vánoční sezóna je skutečně za dveřmi, svědčí i fakt, že 46 procent lidí (oslovených v průzkumu, pozn. red.) chce mít nakoupeny vánoční dárky více než měsíc dopředu. Naopak nákupy na poslední chvíli nechává jen šest procent nakupujících,“ uvedl Mareš. Podle Mall.cz urychlily letošní vánoční nákupy obavy z nedostupného zboží, například prodej hraček v září meziročně narostl o 50 procent.
Nákupy hraček, které každoročně tvoří zásadní část vánočního obratu obchodníků, letos odstartovaly dříve než v předchozích letech. Nejvyhledávanější hračkou v září bylo Lego a jeho tematické sety inspirované oblíbenými seriály. „Zákazníci se obávají nedostupnosti zboží způsobené globálními výpadky dodávek. Obchody jsou však na vánoční nákupy připravené a předzásobené,“ potvrdila mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.