Češi jsou v pořizování vánočních dárků mnohem důmyslnější než před letyzdroj: Pixabay

ANALÝZA: Čtvrtina českých mužů shání vánoční dárky na Štědrý den

Zatímco mnohé ženy už mají dárky nakoupené od října, u mužů to je jiné. Celá čtvrtina počítá s tím, že pro dárky pro své příbuzné a známé pořídí na poslední chvíli. Ukázal to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit.

Nejoblíbenější dobou pro nákup vánočních dárků jsou říjen a listopad. Ale jinak se Češi chovají stejně, jako když si musí vyměnit řidičský průkaz nebo vyřídit jinou záležitost – nechávají to na poslední chvíli. Větší „pohodáři“ jsou muži, mnozí z nich vyrážejí do obchodů skutečně až poslední možný den – jen pár hodin před rozbalováním dárků.

NA POSLEDNÍ CHVÍLI

„Protože nákupy dárků nechává spousta lidí na poslední chvíli, je v obchodech samozřejmě nabito. V těchto případech se přitom nedá spoléhat na online obchody, protože ty už od určitého data nemohou garantovat, že zboží do Vánoc doručí. Popřípadě si zákazníci až hodiny postojí na poště. Je proto lepší začít s nákupy včas,“ řekl Roman Müller, analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit, která si od agentury STEM/MARK nechala vypracovat předvánoční průzkum o nakupování.

Z něj například vyplynulo, že každý osmý Čech pořizuje vánoční překvapení pro své blízké už během roku, byť nejoblíbenějšími nákupními měsíci jsou listopad a prosinec, kdy vytahuje peněženku 64 procent lidí. Každá čtvrtá žena má dárky pořízené od října, čtvrtina mužů to řeší až na poslední chvíli. Jen pokud Čechům něco padne do oka během roku, rádi koupí takový dárek do zásoby, i když jsou třeba Vánoce ještě daleko. Důležité pro ně je, že obdarovanému udělá radost. Roli ale hrají i aktuální slevy.

LEVNĚJI V ZAHRANIČÍ

Výrazná většina Čechů – až 80 procent – shání štědrovečerní dárky jak v tradičních obchodech, tak v e-shopech. Zahraniční internetové obchody sice mnohdy nabízejí výhodnější ceny, ale Čechy ani tak příliš nelákají – možná i kvůli jazykové bariéře. „Pokud má někdo široké příbuzenstvo nebo hodně kamarádů, stávají se Vánoce velmi významnou položkou v rozpočtu,“ připomněl Müller. Někteří to řeší právě nákupem v levnějším zahraničním e-shopu.

Především ty čínské nabízejí zboží za velmi výhodné ceny. Výhodné je například oblečení, kosmetika, hračky nebo elektronika. Jenže tu je zase riziko, že místo saka dorazí pyžamo, místo značkového výrobku padělek anebo že se vybraný dárek místo na Vánoce objeví až na Velikonoce.

ČEŠI VYZVÍDAJÍ

Průzkum ukázal rovněž to, že se Češi se snaží vyzvídat, co si jejich nejbližší skutečně přejí. Každá pátá žena se inspiruje dopisy pro Ježíška, muži zase neváhají položit konkrétní dotaz. „Nejvíce ale o našich vztazích vypovídá přece jen to, zda se spolehneme na to, že obdarovaného dobře známe, a trefíme se mu do vkusu. Nákupy takto řeší každý druhý, možná trochu překvapivě častěji muži než ženy. Ty se zase častěji spoléhají na různé tipy na dárky, které nacházejí v časopisech a na internetu,“ poznamenal Roman Müller.

Češi jsou v pořizování dárků mnohem důmyslnější než před lety. Jdou si například vybrané zboží prohlédnout do tradičního obchodu, ale pak ho koupí za menší peníze na internetu. Pouze na e-shopy spoléhá jen minimum zákazníků.

Petr Starý

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *