
Izraelské podnikatelky se v loňském žebříčku umístily na čtvrté pozici a letos z pomyslného trůnu sesadily podnikatelky z Nového Zélandu a vyměnily si s nimi místo. Na druhém místě jsou letos Spojené státy americké, následované třetím Švýcarskem.
1. Pokroku v ekonomickém a profesním postavení žen jako podnikatelek, lídrů a profesionálů,
2. Dostupnosti znalostních a finančních prostředků – míře pokroku vyššího vzdělávání žen, míře a úspěšnosti při žádosti o podnikatelské půjčky a úroveň podpory ze strany státu,
3. Faktorech podporujících podnikání – míře podnikatelských a socioekonomických podmínek umožňujících ženám úspěšné podnikání.
„Studie MIWE již počtvrté upozorňuje na obrovský socioekonomický přínos podnikatelek po celém světě a poskytuje přehled o faktorech, které ovlivňují či brzdí jejich postup. MIWE 2020 porovnává podmínky žen v podnikání v období před a po pandemii v 58 zemích, ve kterých žije téměř 80 procent ženské pracovní síly,“ uvedla v tiskové zprávě karetní společnost Mastercard.
Izrael podle ní může být ukázkovým příkladem podpory žen v podnikání. Cílem novodobého židovského státu je do dvou let zdvojnásobit počet žen na pozici podnikatelek. Za jeho prvním místem v žebříčku Mastercard stojí velká podpora malých a středních podniků.
Podle prvního parametru (viz rámeček – pozn. red.) Česká republika skončila až na 49. místě. Pokud jde o dostupnost znalostních a finančních prostředků, bylo Česko 41. V oblasti faktorů podporujících podnikání se Česká republika umístila na 29. místě. A ještě dodejme, že aktuálně je v tuzemsku téměř čtvrtinový podíl žen mezi majiteli podniků (23,3 %).
Téměř devět z deseti podnikatelek (87 %) podle studie uvedlo, že aktuální světová pandemie covid-19 nepříznivě ovlivnila jejich podnikání. Studie také poskytla analýzu následků pandemické krize na pracující ženy ve světě a zdůraznila efektivní podpůrné metody k obnovení či udržení práce.
I když se mohou v různých zemích lišit, jako nejefektivnější se podle studie prokázala být pomocná opatření pro malé a střední podniky – od platových dotací a dovolenkových schémat až po fiskální výpomoc.
„Krize vždy odhalí nedokonalosti systémů a covid-19 se o to řádně postaral. Byli jsme svědky šokujících rozdílů mezi muži a ženami, jimž ženy v byznysu čelí. Ale na rozdíl od jiných ekonomických krizí dal covid vládám, které se na to dostatečně zaměřily, příležitost k uskutečnění pozitivních změn,“ komentuje letošní studii Sue Kelsey, výkonná viceprezidentka Mastercard.
Společnost Mastercard ve své tiskové zprávě uvedla, že prostřednictvím uvedené studie se zavazuje poskytovat vládám, podnikům a jednotlivcům informace, které poslouží při rozhodování a implementaci podpory rovnoprávnosti pohlaví v podnikání.
Součástí tohoto závazku je např. poskytování přímé pomoci 25 milionům ženských podnikatelek – ať už v podobě finanční podpory, mentoringu či technologií, které podpoří jejich podnikání. Jedním z projektů je například Girls4Tech, který má za cíl vzdělat do roku 2025 až pět milionů žen a dívek.