
Nezávislé odbory pro údržbu a ostatní pracující (OÚP), nejsilnější odborová organizace v TPCA, avizují, že vyjednávání bude tvrdé. Poslední kolektivní smlouva byla podepsána na dva roky, což se podle odborářů ukázalo jako poměrně nešťastné řešení, protože se předpokládal pokles v počtu vyrobených vozů, ale opak byl pravdou.
Také se podle odborů v průběhu dvou let ukázalo, že „ústní dohody, které se u jednacího stolu uzavřely a nebyly v kolektivní smlouvě, nebyly naplněny nebo se plnily velmi těžce“. Proto se odbory dohodly, že nová smlouva by měla být platná na jeden rok a že hlavním bodem vyjednávání bude růst platů na dělnických pozicích.
Kolínská automobilka v současné době „jede“ na více než 100 %, linky se zrychlují a přibývá dobrovolných směn. Podle Sdružení automobilového průmyslu se v Česku za prvních osm měsíců letošního roku vyrobilo jen o 173 vozů méně ve srovnání s loňským rekordním rokem. TPCA zvýšila do konce srpna produkci o 5,4 procenta na 148 tisíc automobilů, zatímco z výrobních pásů ve škodováckých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách vyjelo meziročně o 1,1 % více (přes 588 tisíc vozidel).
Letos v červenci se odboráři a zástupci společnosti vypravili do anglického závodu Toyota Motor Manufacturing v Burnastonu poblíž města Derby, kde sbírali zkušenosti s kolektivním vyjednáváním. Podle předsedy OÚP Petra Bíby se mimo jiné dozvěděli, že zdejší průměrné roční navýšení mezd činí okolo čtyř procent.
„Zaměstnanec v Anglii dostává ale nesrovnatelně vyšší mzdu než zaměstnanec zde Čechách a jednoduchými počty umíme vyhodnotit, jaké by mělo být navýšení mzdy zde u nás i s přihlédnutím k životním nákladům. Jsme součástí rodiny zvané Toyota, ale pobíráme nejmenší platy na světě za stejně odvedenou práci,“ komentoval anglickou výpravu nejmenovaný zaměstnanec TPCA.
Továrny Toyoty ve Spojeném království – v Burnastonu a motorárna v Deeside – zaměstnávají celkem 3 800 lidí. Podle posledních známých údajů za rok 2016 Burnaston hlásil meziroční pokles vyrobených aut o 5,1 %. A letos v březnu podle deníku The Times továrna fungovala na 50 procent své teoretické třísměnné kapacity, kdy z výrobní linky může sjíždět jedno nově vyrobené auto každou minutu.