
Kdo někdy jel do Chorvatska přes Vídeň, zná to docela dobře – hlavní město Rakouska ho v tempu většinou pěkně přibrzdí. Na nejhorší města starého kontinentu sice stále nemá, ale to je vlastně jedno, na zácpu si tu můžete skoro vsadit. Bohužel. Zatímco dálnice vždy stojí kvůli událostem, města z principu, protože jejich ulice nejsou schopny pojmout záplavu aut.
Je to začarovaný kruh. Aby lidé chodili pěšky nebo používali MHD, měla by být města rozumně zahuštěná, lidově řečeno neroztahaná. Ale auta zase potřebují parkoviště a široké ulice, které od sebe bloky a čtvrti oddalují. Poválečný vývoj tak ukazuje, že doprava má hlavně v USA převahu nad bydlením: Plochy pro auta jsou větší, než úhrn budov.
Evropa bez šance?
I když největší hrůzy se v globálu odehrávají ve městech, kam Čech s autem asi dorazí jen zřídka (Moskva, Bogota, Istanbul, Mexico City), o svou dávku zácp nepřijde.
Vlastně ani nemůže, protože evropská sídla se svými historickými centry, množstvím řek, bohatými rodinami vlastnícími i více než jedno auto, věnci satelitních městeček plných pendlerů a nedostatečnými obchvaty svou uliční síť nikdy neposkládají tak, aby byli spokojeni všichni.
Na druhou stranu se najdou i výrazné výjimky. Třeba šestisettisícový Düsseldorf, sázející na pěší nebo cyklistickou dopravu, carsharing a podobně.
Seznam brzd
Žebříčků, které města poměřují podle jejich prostupnosti pro automobily, je několik, nejznámější jsou ty od společností TomTom a Inrix. Vždy pracují se zpožděním, které naberete proti ideálnímu stavu, kdy jsou komunikace prázdné.
Hříšníci se stále opakují: Moskva, Řím, Londýn, Paříž, Berlín, Madrid, řada tureckých měst… U všech se roční součet hodin strávených v zácpách dostal vysoko nad 100, někdy i 200, přičemž průměrná rychlost pohybu vozidel je kolem 20 km/h. Jinými slovy: Cyklisté jsou často rychlejší…
Ztráty ze stání
Kolik vlastně stojí dopravní zácpy? Jedním slovem miliardy. Například Velká Británie takto za loňský rok odepsala skoro čtvrt bilionu korun! Šlo o zbytečně spálené palivo, auta trápená nízkými otáčkami a neprohřátými motory, pozdní dodávky zboží a příjezdy do práce, stresy řidičů nebo jejich nedostatečný odpočinek, protože kvůli kolonám vyjíždějí dřív a ukrajují si ze spánku.
Do toho kumulující se hlukové a exhalační zátěže, náklady na nejrůznější řešení nenadálých situací, snížená atraktivita postižených lokalit atd. atd.
Nejucpanější města Evropy
1. Moskva | 6. Ankara | 11. Milán | 16. Barcelona | 21. Praha |
2. Istanbul | 7. Izmir | 12. Varšava | 17. Nižnyj Novgorod | 22. Turín |
3. Londýn | 8. Berlín | 13. Budapešť | 18. Mnichov | 23. Birmingham |
4. Petrohrad | 9. Paříž | 14. Rostov na Donu | 19. Vídeň | 24. Dublin |
5. Řím | 10. Madrid | 15. Hamburk | 20. Neapol | 25. Valencie |
Zdroj: Inrix