Nekalé praktiky emitentů

Boom státem zcela neregulovaných emisí tzv. podlimitních firemních dluhopisů zapříčinil vzniku řady pochybných firem, které s pomocí klamavých a agresivních praktik emitují vysoce rizikové dluhopisy. Navenek lákavé nabídky více než 10% úročení mohou důvěřivé investory přijít opravdu draho. Tak jak rychle taková firma vznikla, totiž zpravidla zanikne a investované prostředky zmizí v nenávratnu.
Kolik nikdy nesplacených dluhopisů se na trhu pohybuje, lze tak jen odhadovat. Z krachů dvou velkých emitentů poslední doby – firem Zoot a EMTC, které na obligacích dluží stovky milionů korun, lze usoudit, že se pohybujeme daleko za hranicí jedné miliardy korun. Ilustrační foto: FAEI.cz

Mohlo by se zdát, že problematiku dluhopisů, jakožto investičního nástroje, dozoruje především Česká národní banka (ČNB). Opak je však pravdou. Regulace z její strany je zcela minimální a týká se pouze emisí opatřených prospektem. Tzv. podlimitní emise do 1 mil. eur, případně do 150 investorů, nikterak regulovány nejsou a už vůbec ne evidovány.

Kolik prašivých a s největší pravděpodobností nikdy nesplacených dluhopisů se na trhu pohybuje, lze tak jen odhadovat. Z krachů dvou velkých emitentů poslední doby – firem Zoot a EMTC, které na obligacích dluží stovky milionů korun, lze usoudit, že se pohybujeme daleko za hranicí jedné miliardy korun. Spíše bychom se přikláněli ke dvěmě miliardám korun. Někteří odborníci se však domnívají, že může jít až o desítky miliard.

Jedinou obranou se tak investorům stává Zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb., konkrétně pak §4, který hovoří o tzv. nekalých a agresivních obchodních praktikách. Obchodní praktika je nekalá, pokud je jednání vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a může podstatně ovlivnit jeho rozhodování. Agresivní praktiky naopak spočívají v obtěžování nebo nepatřičném ovlivňování, které negativně ovlivní svobodné rozhodnutí spotřebitele.

PSALI JSME:
Firemní dluhopisy za miliardy vydávají i zjevně rizikové firmy

A jak takové praktiky vypadají v praxi?

V případě klamavých praktik často jde o poskytnutí nesprávné informace nebo jejího úmyslného opomenutí. Typicky dluhopisoví šmejdi zneužívají frází typu „bezpečná investice“ nebo „garance návratnosti“. Pravdou však je, že nezajištěné firemní dluhopisy jsou vhodné pouze pro velmi zkušené investory a garance návratnosti je nulová. Finanční šmejdi však záměrně cílí na drobné, nezkušené investory věkové kategorie 55+, kteří o problematice nemají až takové povědomí a jejich finanční a počítačová gramotnost může být výrazně slabší než u mladší generace.

Děje se tak ponejvíce v rámci manipulativních telefonických hovorů nabízejících „zázračné zbohatnutí“. Velmi často volají z neznámého nebo skrytého čísla. Pokud potenciální investor hovor přijme, spustí naučenou básničku o fantastické nabídce, které se nebude opakovat a kterou nelze odmítnout, a volí velmi sugestivní formulace typu:

„Jistě se mnou budete souhlasit, že…“

„Banka vám nabízí úrok 1 %, to je samozřejmě velmi málo, že? Já vám nabízím úrok 7 % a musíte uznat, že to zní výhodněji, že ano?“

„Na investici nemusíte mít miliony korun, dokonce ani statisíce. Stačí 20 tisíc korun, to jistě máte, nemám pravdu?“

PSALI JSME:
„Na tajnačku“. Tzv. prašivé dluhopisy prodávají finanční poradci tak, aby o tom centrála nevěděla

Mezi další neseriózní praktiky patří opakující se nevyžádané nabídky prostřednictvím e-mailu, tzv. spamy, z nichž na uživatele vyskočí barevné blikající okno s obrovským nápisem „Zhodnoťte své úspory“ za „12% úrok“ a spousta líbivých slov o „zaručené investici“. Ve chvíli, kdy spotřebitel nabídku rozklikne, je přesměrován na webovou stránku emitenta, zpravidla s ne příliš zdařilou grafikou, kde je naveden na koupi dluhopisu online.

Stránka většinou postrádá detailnější obchodní plán, obchodní podmínky a někdy jsou na ní dokonce i zjevné pravopisné chyby a překlepy. Takto objednaný a bankovním převodem zaplacený dluhopis (resp. spíše bezcenný kus papíru – pozn. aut.), pak spotřebiteli přijde domů poštou. V takovýchto případech má alespoň spotřebitel možnost od smlouvy o upsání a koupi dluhopisů do 14 dnů bez udání důvodu odstoupit. Otázkou však zůstává, zda emitent na takovou žádost vůbec zareaguje.

V případě, že se setkáte s podobně pochybnou nabídkou, je na místě upozornit jak ČNB, pro kterou jsou podobné podněty užitečnou zpětnou vazbou, a rovněž Českou obchodní inspekci. Pakliže patříte mezi investory, kteří měli tu smůlu a podobné nabídce naletěli, je určitě na místě obrátit se také na Policii ČR, protože s největší pravděpodobností rozhodně nebudete sami.

Autorka je tisková mluvčí serveru Rizikovedluhopisy.cz
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Scorecard 2.0 může pomoci investorům

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Investice

Akciové trhy: Evropské trhy většinou rostly

Hlavní index pražské burzy PX ve čtvrtek posílil o 0,18 procenta (1 550,34 b.). Ve čtvrtek nebyly zveřejněny žádné podstatnější korporátní informace. Zobchodovaný objem tvořil asi jen 80 procent dlouhodobého …

Akciové trhy: Praha na zelené nule

Po úterním výplachu, kdy evropské burzy výrazně ztratily, došlo ve středu ke korekci. Ale náš domácí index PX (+0,04 %, 1 547,54b.) vzrostl jen kosmeticky a skončil na zelené nule.  

Rallye zlata v duchu chameleona

Ceny zlata jsou aktuálně na úrovni 2 400 dolarů za troyskou unci, čímž stanovily nové historické maximum, letos vzrostly o 13 procent a trojnásobně překonaly rallye širších komodit.

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?