Německé mýto bylo vyšší, než dovolovaly evropské předpisy, rozhodl soud

Každá společnost, která od roku 2005 až do současnosti platila na německých silnicích mýto za těžká nákladní vozidla, může do konce letošního roku uplatnit nárok na vrácení přeplatku. Vyplývá to z rozhodnutí Soudní dvora Evropské unie, který letos v říjnu potvrdil, že Německo do výše mýtného neoprávněně započítávalo náklady na dopravní policii. Dotčené subjekty tak mohou získat zpět až desítky tisíc eur.
Každá společnost, která v Německu od roku 2005 až dosud platila mýto, by podle odborníků měla mít nárok na vrácení přeplatku z již zaplaceného mýta. Ilustrační foto: Pixabay.com

Rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie ze dne 28. 10. 2020 potvrdilo, že náklady na dopravní policii nesmějí být do ceny mýtného započítány. Rozhodnutí je závazné pro všechny evropské soudy. Německo totiž v rozporu s evropským právem požadovalo po jednotlivých plátcích mýtného za těžká nákladní vozidla (nad 7,5 tuny) o čtyři až pět procent vyšší částku mýtného, do nějž započítávalo nejen náklady na provoz komunikace, ale i náklady na dopravní policii.

Soudní dvůr se tímto případem zabýval na základě položené předběžné otázky německého odvolacího soudu, před nímž polská společnost rozporovala výši mýtného poplatku a nárokovala si částečné vrácení poplatků zaplacených za období od 1. ledna 2010 do 18. července 2011.

Podstatné je, že i přes žádost německých úřadů Soudní dvůr neomezil účinky svého rozhodnutí pouze do budoucna, ale i zpětně. To znamená, že soudy jsou povinny konstatovat porušení práva a přiznat náhradu škody jakékoliv společnosti, která před vydáním rozhodnutí Soudního dvora platila v Německu mýtné a nárok si uplatní.

PSALI JSME:
Krach Wirecardu, jeden z největších německých dějin, je selháním regulace

Každá společnost, která v Německu od roku 2005 až dosud platila mýto, by tak podle odborníků měla mít nárok na vrácení přeplatku z již zaplaceného mýta. Ten může celkově činit až několik desítek tisíc eur, a to v závislosti na velikosti flotily a částky, kterou dopravci na mýtném zaplatili. Nárok na odškodnění ale musí být uplatněn do konce letošního roku.

V České republice pomáhá autodopravcům s uplatňováním nároků na odškodnění například společnost LitFin, která se specializuje na financování soudních sporů a s německým trhem má bohaté zkušenosti a v současné době spolupracuje s německou asociací investorů SdK v kauze účetního skandálu fintechové společnosti Wirecard.

„Nároky za protiprávně účtované mýto je třeba uplatnit poměrně rychle. Většina sporných otázek již byla nebo v nejbližší době bude vyřešena soudy v rámci již probíhající žaloby polské společnosti. Další firmy, které se rozhodnou svůj nárok uplatnit, tak mohou získat přeplatky zpět v poměrně brzké době. Stačí pouze prokázat výši škody, která vznikla,“ říká ředitel společnosti LitFin Maroš Kravec.

PSALI JSME:
Tranzit přes Česko se kamionům vyplatí, jeden vůz ušetří 10 euro na 100 km

×
  1. Němci si vždycky dělali co chtěli. Neposlouchají nikoho a dál si berou migranty,mýto předražují,ruší elektrárny a v rámci ekologie budou kupovat elektřinu od nás.

  2. Asi je nejvyssi cas dat k EU soudu i Českou republiku.Cena za km v Česku je zhruba o korunu dražši než v Nemecku.A to z ni určite policii neplati.Takže važeni dopravci vzhuru do Bruselu a ztahnout z toho statu i posrane portky.

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Stavební úřady mají spadat pod stát

Nový stavební zákon je beze sporu nejdůležitější legislativou, kterou by měli poslanci a senátoři v letošním roce ještě schválit. Dotýká se totiž úplně všech, a to nejen těch, kteří se chystají stavět nové bydlení …

ANO spolu s KSČM pohřbily jednání o exekučním řádu

Středeční mimořádné jednání poslanců k insolvencím a exekucím skončilo fiaskem. Druhé čtení novely exekučního řádu se nestihlo dokončit a na insolvenční novelu se vůbec nedostalo. Poslanci za hnutí ANO a KSČM navíc …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Chybějící poptávku dohání vláda. To nikdy nemůže být fér,“ říká bývalý guvernér ČNB Miroslav Singer

Rozhovor
Pandemie působí ztráty na lidských životech i na hospodářství. „Méně se setkáváme, méně se radujeme, méně jsme v obchodech, takže méně utrácíme a firmy méně investují,“ konstatuje v rozhovoru Miroslav Singer, bývalý guvernér České národní banky. Chybějící poptávku pak podle něj dohánějí vlády. „Že to nikdy nemůže být fér, je jasné,“ dodává.

Otevřená náruč Raiffeisenbank

Krátce poté, kdy se veřejnost dozvěděla o akvizici úspěšné Equa bank, otevřela Raiffeisenbank svou náruč (dlouhé a …
Rolovat nahoru