Německo a Itálie se staví proti plánu Bruselu na zákaz aut se spalovacím motorem

Analýza
Německo a Itálie, tedy první a třetí největší ekonomika EU, se postavily proti plánu Bruselu na zákaz prodeje aut se spalovacím motorem, který má platit od roku 2035. Členské státy EU už přitom plán loni předběžně odsouhlasily.
Německý ministr dopravy Volker Wissing uvedl, že pracuje na plánu, jenž by umožnil prodej aut se spalovacím motorem i po roce 2035. Foto: Von Mozamaniac - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=122346878

Berlín a Řím se však stále zřetelněji obávají konkurence v podobě čínských elektroaut, která by mohla zaplavit jednotný trh EU. Čínský průmysl je po covidu opět při síle, to a pořádné. Podmínky v něm se letos v únoru meziměsíčně zlepšily nejvýrazněji od dubna 2012, tedy za takřka jedenáct let. Vyplývá to z aktuálně zveřejněných čísel indexu nákupních manažerů v čínském zpracovatelském průmyslu.

Německý ministr dopravy Volker Wissing na twitteru uvedl, že pracuje na plánu, jenž by umožnil prodej aut se spalovacím motorem i po roce 2035. Doplnil, že zatímco Evropská komise preferuje od toho roku pouze prodej vozů poháněných z baterií, Berlín to vidí jinak. Podle Wissinga lze ve spalovacích motorech využít ekologická syntetická paliva, která zajistí klimaticky neutrální mobilitu.

PSALI JSME:
Itálie žádá Brusel, aby ferrari a lamborghini mohly mít spalovací motor i po roce 2035

Itálie chce zachovat prodej aut se spalovacím motorem i po roce 2035, neboť se obává sociálních dopadů, které by zákaz mohl vyvolat. Proti plánu Bruselu se dále staví také Polsko a Maďarsko. Odmítavě se k němu vyjadřovala také česká vláda.

Berlín a Řím hodlají svůj boj za umožnění prodeje aut se spalovacím motorem vzájemně koordinovat. Carlos Tavares, šéf obřího koncernu Stellantis, který zahrnuje italské, francouzské a americké automobilky, vyzývá vlády zemí EU, aby přehodnotily svůj stávající přístup k zamýšlené budoucnosti aut a k elektromobilitě.

PSALI JSME:
Akcie výrobců elektromobilů jsou pod tlakem

Nynější přístup totiž podle něj může vést k sociálním otřesům, neboť elektrická auta budou v jeho důsledku tak nákladná, že budou pro podstatnou část společnosti nedostupná. To prý současně povede právě k zaplavení evropského trhu levnějšími čínskými elektrovozy.

Zveřejněné aktuální údaje z čínského průmyslu potvrzují, že obava z tamní konkurence je opodstatněná. Čínská ekonomika prokazuje vitalitu, když rychle setřásá negativní důsledky prakticky tři roky trvajících covidových restrikcí a uzavírek. Nákupní manažeři čínského zpracovatelského průmyslu totiž za únor hlásí nejvýraznější zlepšení podmínek za celé období od dubna 2012.

PSALI JSME:
Evropská auta jsou stále dražší. Kdy je převálcuje Čína?

Zlepšují se také podmínky v čínských službách a stavebnictví. Tak dobrá čísla čekal málokdo, takže není divu, že asijské akciové trhy dnes výrazně rostou. Do černých čísel dostala dobrá čísla z Číny dokonce i americké akcie, které se nyní obchodují v režimu mimo řádné burzovní hodiny.

Aktuálně zveřejněný čínský ukazatel vystavuje tamní ekonomice první opravdu ucelený a zevrubný „posudek“ po loňském uvolnění covidových restrikcí, následném „promořování“ populace a po odeznění mocných vln šíření nákazy.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Auta, kterých vzniklo méně než deset (2. díl): Nio EP9

Zavřít reklamu ×
  1. Jo,už jenom zakázat lidem dýchat a je to ……Nikdy nepochopím myšlení poslanců v Bruselu. Moderní spalovací motory už ovzduší téměř nijak neznečištují. Mnohem větší problém jsou lokální topeniště jako krby atd….

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.