Nenápadný byznys za stamiliony: prodej vánoční stromků

Před vánočními svátky se každý rok objevují zprávy o tom, kolik peněz utratí Češi za dárky nebo na kolik vyjde štědrovečerní kapr. Stranou obvykle zůstává jedna výrazná část vánočního byznysu – prodej stromků. Přitom se v obchodu s jedličkami, smrčky či borovičkami točí stovky milionů korun.
Žádná oficiální statistika, kolik vánočních stromků se prodá, neexistuje. Sdružení pěstitelů vánočních stromků odhaduje, že je to každý rok přibližně 1,3 milionů kusů. Foto: Pixabay

Začíná to už několik týdnů před Štědrým dnem. První reklamy nabádají potenciální zákazníky, aby si vánoční stromek koupili právě u nich. Právě i tyto reklamy jsou důkazem toho, o jak velké peníze se velcí hráči na „vánočním trhu“ přetahují – a vlastně nejen ti největší.  Zdá se to až neuvěřitelné, ale lidé utratí za smrčky, jedličky a borovičky hodně přes půl miliardy korun. Navíc jde o „rychlé“ peníze: vánoční jehličnany se v hobbymarketech, ale i na ulicích či náměstích prodávají jen pár týdnů.

Nejprodávanějším druhem je kavkazská jedle, jejíž cena dosahuje až 900 korun, byť nejvíce jdou na odbyt levnější, tedy nižší stromky, které jsou k mání zhruba za 500 až 700 korun. Méně prodávané druhy – smrky a borovice – jsou ovšem levnější. Pokud tedy vezmeme průměrnou cenu za jeden vánoční jehličnan 500 korun a vynásobíme ho počtem prodaných kusů, dostaneme se k číslu 650 milionů korun. A to ve skutečnosti může být výsledná cifra ještě vyšší. Není divu, že se například jednotlivé hobbymarkety, které patří mezi největší prodejce vánočních stromků, snaží odlákat zákazníky od konkurence a přitáhnout je do svých obchodů.

Značná část stromků se dováží z ciziny, největším evropským exportérem je Dánsko. Stromky se ale vozí rovněž z plantáží z jiných zemí. O jak zajímavý byznys jde, dokazuje i aktuální vyjádření Sdružení pěstitelů vánočních stromků:

„České pěstitele vánočních stromků nejvíce trápí velký nárůst dovozu nadprodukce vánočních stromků z Dánska a Polska. Jde o nepříliš kvalitní stromky, které některé velké firmy používají jako marketingový tah pro přilákání zákazníků do svých prodejen. To vytváří velký tlak na naše pěstitele, přestože jsou schopni nabídnout mnohem kvalitnější stromky, je pro nás stále obtížnější této konkurenci cenově konkurovat. Kvalitu produkce může letos ovlivnit katastrofální sucho, které zasáhlo celou Evropu. I přesto bude v letošním roce na předvánočním trhu dostatečná nabídka českých vánočních stromků všech druhů.“

PSALI JSME:
Čechy letos Vánoce přijdou na 96 miliard korun. Za dárky plánujeme utratit o tisícovku více než loni

Podle sdružení se před Vánocemi prodá zhruba 65 procent jedlí kavkazských a patnáct procent smrku pichlavého. Po deseti procentech připadá na smrk ztepilý a borovici. Zákazníci vyžadují stále vyšší kvalitu, proto prakticky všechny prodávané jehličnany pocházejí ze speciálních plantáží. Kavkazské jedle jsou nejoblíbenější právě díky svému pravidelnému tvaru, vůni nebo dlouhému bohatému jehličí, které tolik nepíchá.

Zájem o stromky každoročně narůstá na začátku adventu, nejvíce se jich ovšem prodá v týdnu před Štědrým dnem.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.