
Čím dál více lidí ale v posledních letech dává před tradičními bicykly přednost elektrokolům. Těch se podle dostupných dat vloni prodalo meziročně o zhruba 33 procent více. Elektrický pohon tak mělo asi každé čtvrté loni prodané kolo. Jde o podobný nárůst jako o rok předtím – v roce 2018 se dle odhadů prodejců zvýšil odbyt elektrokol také přibližně o 30 procent.
Lidé na elektrokolech samozřejmě nejvíce oceňují to, že jim usnadňují jízdu v náročnějším terénu a také fakt, že s nimi mohou podnikat delší výlety, než by zvládli na běžném kole. Reálný dojezd elektrokol na jedno nabití ale závisí na mnoha faktorech: Od kapacity baterie přes náročnost terénu a zvolenou míru asistence motoru, až po váhu jezdce.
Právě baterie je srdcem každého elektrokola. V současné době jde nejčastěji o Li-Ion akumulátory, které nabízejí dlouhou životnost o stovkách až tisícovce nabíjecích cyklů. Při běžném používání klesá efektivita baterie asi po třech až pěti letech, zkracuje se dojezd a nastává čas koupit novou.
Aby vám baterie v elektrokole sloužila bez potíží co nejdéle, je třeba se o ni starat a zejména ji pravidelně dobíjet. Moderní Li-Ion akumulátory nejsou náchylné na paměťový efekt, proto je můžete nabíjet kdykoliv a není nutné čekat na to, až se vybije zcela. Jednou za čas, jak doporučují odborníci, je ale vhodné baterii zcela vybít a poté doplnit na plnou kapacitu.
Pokud elektrokolo delší dobu nepoužíváte, baterii z něj vyndejte, dobijte ji asi na 60 procent kapacity a uskladněte na suchém místě mimo přímé sluneční záření, ideálně při pokojové teplotě. Párkrát za měsíc pak zkontrolujte stav nabití, baterie se při nečinnosti samovolně vybíjí.
Pokud uvažujete o nákupu elektrokola, přečtěte si náš článek s radami oborníků a největších prodejců, na co se soustředit při výběru a na co si dát pozor. Než si elektrokolo pořídíte, musíte mít jasno v odpovědích na několik základních otázek, které jsou při výběru elektrokola zásadní. Každé z kol, které jsou dnes na trhu prodávány, je něčím jiné a každé z nich je vhodné pro jiného uživatele.