
Neexistuje totiž jasné stanovisko, co je pro běžného spotřebitele správný postup. Pokud se tedy nesmíříme s nejjednodušší radou – zaplaťte a my vám v budoucnu řekneme, jak to bude s vašimi penězi.
1. Sledujte zprávy o možnosti cestovat, poměrech v cílové destinaci a hlavně informace vaší cestovní kanceláře. Ty solidní by měly s klienty komunikovat průběžně. 2. Sami kvůli obavám z pandemie od smlouvy s CK neodstupujte. I když se zájezd nakonec konat nebude, přijdete tak o stornopoplatky. Za porušení smlouvy se může považovat i nezaplacení celé ceny zájezdu v termínu. 3. CK by vás měla o zrušení zájezdu informovat. Po odeznění restrikcí vám nabídne srovnatelný zahraniční zájezd, v nabídce může mít i domácí pobyty. Pokud náhradní nabídku nevyužijete do konce srpna 2021, vrátí vám peníze, které jste ji zaplatili.
Politici totiž v dubnu posvětili nehorázný krok, kdy zákonem ztrátu cestovních kanceláří rozložili do peněženek jejich klientů. A teď si navíc prakticky každý týden z jejich prohlášení sami vyhodnocujeme, jak se vypořádat s pootevřenými hranicemi, zdravotními koridory, testy před a po dovolené, rouškami v restauracích, karanténou a všemi dalšími „zpestřeními“ letošního léta.
Místo dovolené vouchery
Že budou cestovní kanceláře (CK) vydávat za zájezdy neuskutečněné od 20. února do konce srpna 2020 poukazy, je známá věc. Tyto vouchery až do konce srpna 2021 mohou klienti využít k uhrazení zájezdu u stejné kanceláře. Když nabídku nevyužijí, CK jim do 14 dní vrátí celou zaplacenou hotovost.
Zvlášť zranitelné osoby mohou žádat o okamžité o vrácení peněz za zrušený zájezd. Jde o seniory nad 65 let, zdravotně postižené, nezaměstnané, samoživitele, těhotné ženy, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené a zaměstnance, kteří v důsledku koronaviru alespoň měsíc nemohli pracovat kvůli takzvaným překážkám.
Peníze by se bez prodlevy a stornopoplatků měly vrátit i účastníkům školních zájezdů, včetně škol v přírodě.
Půjčka bez úroku
V praxi to znamená, že finančně aktivní turisté budou rok a déle dotovat podnikání komerčních cestovek bezúročnými půjčkami. Navíc na základě zákona přijatého v dubnu, který se vztahuje už na únorové zájezdy, což by jej vzhledem k nepřípustné dvouměsíční retroaktivitě mělo činit nepřijatelným i po odborné stránce.
Velice problematické je, zda tzv. fixní plnění (vázané např. na termín – pozn. aut.) je možné časově rozvolnit, v dotyčném zákoně je několik nejasně definovaných termínů, atd. Klasická „horká jehla“.
Těžkou hlavu mají ti, které čeká odlet na zahraniční dovolenou na začátku léta a nechtějí kancelářím „půjčovat“ několik desítek tisíc korun. Měsíc před odjezdem je totiž obvykle poslední termín na doplacení záloh.
Co je vlastně jisté?
Ministerstvo pro místní rozvoj i Česká obchodní inspekce radí – neplatit za zájezdy, o nichž je jisté, že se neuskuteční. Když ale nedoplatím v termínu cenu zájezdu, poruším smlouvu s CK, protože v této turbulentní době není s měsíčním předstihem jistého vůbec nic. To ji mohu rovnou vypovědět.
A nastává dilema s hrozbou stornopoplatků. Podle občanského zákoníku můžete od smlouvy odstoupit v podstatě kdykoli, jen to stojí citelné penále. Anebo musíte najít důvody, jak se stornopoplatkům vyhnout.
Pandemie je důvod
Tím aktuálním důvodem je podle evropské směrnice výskyt ohniska nákazy a poukázání na to, že „nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu“. Navíc máme pro turistiku prakticky zavřené hranice, tedy další oficiální překážka k vycestování.
Ministerstvo pro místní rozvoj však současně radí nevypovídat smlouvu, ani z těchto důvodů, předčasně, zmíněna je doba několik týdnů či dokonce měsíců. Jenže to je knížecí rada ve chvíli, kdy se blíží termín poslední splátky ceny zájezdu.
Cestovky raději vyčkávají
Ono by to zase tak složité nebylo, kdyby cestovní kanceláře zájezdy rušily s dostatečným předstihem a přistupovaly tak ke klientům s odbornou péčí, která je pro ně jako podnikatele povinností. Tedy tak, aby klientům nevytáhly z kapes všechny peníze. Ale cestovky s rušením zájezdů, a tedy faktickým vypovězením smlouvy z jejich strany, čekají do poslední chvíle.
Nakonec se jim nelze ani divit. Jednak se situace kolem cestování mění několikrát do týdne. V úvahu je třeba vzít také poměry v cílových zemích, možnosti dopravců a hlavně obrovský tlak na rozvolnění restrikcí, když každý den karantény v nastávající sezóně přináší nevídané ztráty.
Kdo tedy může zodpovědně říci, jak to s cestováním bude za měsíc, aby se klienti mohli rozhodnout, co je jisté a co předčasné?
Sami smlouvy nevypovídejte
Alespoň nějaká rada turistům pomyslně sedících na kufrech a vyhlížejících každou zmínku v médiích, jak to s nakaženými domorodci vypadá v zemích, o nichž toho jinak moc nevědí?
Odstoupení od smlouvy je momentálně tím nejhorším řešením. Riskujete nejen to, že nikam nepojedete, ale připravíte se navíc o peníze za stornopoplatky. Z odečteného storna můžete výjimečně požadovat zpět 10 % formou poukazu. Mnohem horší ale je, že i v tomto případě vám cestovní kancelář zřejmě místo hotovosti nabídne voucher s odloženou splatností. Telefonický průzkum do největších kanceláří potvrdil, že tuto možnost CK dosud studují a budou ji pravděpodobně využívat.
Počkejte na cestovku
Od smlouvy by tedy měla raději odstoupit cestovní kancelář, až cestu zruší z důvodu vyšší moci a nabídne vám poukaz na zájezd srovnatelné kvality. Neznamená to tedy, že nutně do stejné destinace. Bude záležet na politice CK, zda si budou chtít klienty udržet nabídkou kvalitnějších či atraktivnějších služeb. Případný cenový rozdíl může klient doplatit, ale také dražší nabídku odmítnout.
Podle vyjádření ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové budou vráceny všechny zaplacené peníze bez ohledu na cenu zájezdu. To zní jako rada nehradit doplatky u zájezdů, dokud se situace nezmění, protože dostanete zpět to, co jste zaplatili.
Nejde však o právní rozbor. Vypovězení smlouvy kvůli domněnkám (v okamžiku odstoupení od smlouvy už musí být zjevné, že tato situace nastane), zavání opět hrozbou poplatků. Některé cestovky navíc přímo upozorňují, že vydání voucheru podmiňují zaplacením celé ceny zájezdu.
Nikdo nic neví
Pokud nabídky nevyužijete do konce srpna příštího roku, CK by měla konečně vrátit peníze. Na jednu stranu je to dost dlouhá doba na to, abyste si stihli vybrat náhradní dovolenou, třeba i v tuzemsku.
Na tu druhou však není vyloučený scénář, že při dalších vlnách pandemie budou zrušeny i další termíny a cestovky přijdou o několik sezon v řadě. Vouchery jsou sice pojištěny proti úpadku CK, ale umí si někdo představit, co opakování pandemie pro cestovní ruch znamenalo?
Takže co vlastně dneska platí? Jasné je jenom to, že nikdo nic neví.