Neumí spočítat cenu nákupu, ale znají akcie i cashback. Malé děti v Soutěži finanční gramotnost překvapily

Rohlík stojí 1,90 Kč, kolik zaplatím za 6 kusů? Právě tato otázka nejvíce potrápila nejmladší účastníky Soutěže finanční gramotnost. Správnou odpověď věděl jen každý šestý. Naopak s otázkami ptajícími se na akcionáře nebo cashback si poradila naprostá většina dětí správně. Rozsáhlá celostátní soutěž i letos prověřuje znalosti tisíců českých školáků.
Neumí spočítat cenu nákupu, ale znají akcie i cashback. Malé děti v Soutěži finanční gramotnost překvapily. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Teenageři nejčastěji pohořeli na otázkách týkajících se úroků a směnných kurzů. Hravě ovšem zvládli otázky týkající se platebních karet či domácích rozpočtů,“ říká Marta Gellová, předsedkyně Rady EFPA ČR a spoluorganizátor Global Money Week v ČR.  Dodává, že devět z deseti českých středoškoláků také vědělo, co je Bitcoin nebo dluhová past.

Děti na druhém stupni pak potrápily spotřebitelské úvěry, kreditní karty a úrokové sazby. Správně si s nimi poradilo jen 15 procent soutěžících. Naopak třetina z nich zná pojmy jako anuita či inflace. A většina se velice dobře orientuje v půjčkách, úsporách i různých způsobech placení za zboží.

Biflování nestačí, příště prověříme praktické znalosti

Aktuálního ročníku Soutěže finanční gramotnost se zúčastnili žáci z 258 škol z celé ČR. „Jsme rádi, že se děti zapojily v tak velké míře. Víme, že jak pro učitele, tak pro rodiče jsou v současné době jakékoliv aktivity nad rámec školních povinností velice náročné,“ říká David Hubáček, šéf projektu Abeceda peněz, který je nově hlavním partnerem soutěže. „Zájem škol dokonce předčil všechny předchozí ročníky. V těchto obtížných podmínkách je to o to obdivuhodnější,“ upřesňuje Marta Gellová.

V současné době se Soutěž finanční gramotnost zaměřuje hlavně na teoretické znalosti. Už v příštím roce by se ale mohla od základů proměnit. „Abeceda peněz je největší program finančního vzdělávání u nás a výuce dětí se intenzivně věnujeme už několik let. Stavíme na hravosti, praktických zkušenostech a zábavě.  A budeme moc rádi, když tento přístup postupně prolne i celou Soutěž finanční gramotnost,“ doplňuje David Hubáček.

Děti by podle něj mohly v dalších ročnících řešit v rámci soutěže praktické projekty, konzultovat své kroky se skutečnými finančními poradci a třeba i veřejně prezentovat výsledky své práce.

Školáci v ČNB

Zahajovací kola aktuálního ročníku Soutěže finanční gramotnost probíhala od listopadu do ledna. Ty nejlepší děti z každé školy nyní čeká další klání, tentokrát na úrovni okresů. „Následovat bude krajské kolo a nakonec slavnostní finále, které, pokud situace dovolí, proběhne v budově České národní banky,“ popisuje Marta Gellová.

Soutěž finanční gramotnost připravuje organizace METODICA spolu s Evropskou asociací finančního plánování (EFPA ČR) a podporou MŠMT ČR.

O soutěži:

Vyhlášeny jsou tři věkové kategorie
•            I. kategorie – žáci 1. stupně ZŠ
•            II. kategorie – žáci 2. stupně ZŠ a odpovídající třídy víceletých gymnázií
•            III. kategorie – střední školy

Školní kola
•            Ve školních kolech soutěží žáci jako jednotlivci
•            Probíhala on-line od listopadu 2020 do ledna 2021

Okresní kola
•            Do okresních kol automaticky postupují tři nejlepší žáci ve své kategorii z každé školy.  Od této úrovně už soutěží v těchto trojčlenných družstvech
•            Probíhají on-line v průběhu února 2021

Krajská kola
•            Do krajských kol postupuje nejlepší družstvo z každého okresu
•            Probíhají v březnu
•            Krajské kolo je dvouetapové: Workshop a prezentační soutěž
•            Nejlepší tým v každé kategorii postupuje do finále

Celostátní finálové kolo
•            Finálová soutěž probíhá v polovině dubna v budově České národní banky v Praze
•            Vyhlašování vítězů proběhne v týdnu 19. – 23. 4. 2021.

Všechny informace o soutěži jsou k dispozici na www.financnigramotnost.cz.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena