
Obyčejně je tomu tak, že pohonné hmoty jsou v Polsku levnější, často i výrazně. A pokud ne oba dva jejich základní druhy, tak alespoň jeden. Nyní však je tedy v Česku levnější jak benzín, tak nafta. Klíčovým důvodem je to, že po říjnových volbách v Polsku už není politický motiv na stlačování cen pohonných hmot.
Stěžejní petrochemický podnik v zemi, Orlen, jenž je pod státní kontrolou, si navíc nyní může kompenzovat právě to, že před volbami evidentně vyhověl přání tehdejších vládních politiků v Polsku a ceny pohonných hmot snížil výraznou redukcí marží, případně dokonce přechodnou podnákladovou cenotvorbou.
Zároveň od loňského dubna zlotý postupně zpevnil vůči koruně, a to o přibližně čtrnáct procent, což je dalším důvodem poklesu cenové atraktivity pohonných hmot v Polsku z hlediska českého zákazníka. Polsko se také razantněji než Česko odstřihává od dodávek ruské ropy a pohonných hmot vyrobených z ruské ropy.
Ta je kvůli západním sankcím nebývale levná, alespoň tedy v porovnání s cenou ropy Brent, jejíž cena slouží jako referenční. Oba dva základní druhy pohonných hmot – nafta a benzín – jsou nyní v pevninských zemích EU levnější než v Česku pouze v Bulharsku, v Rumunsku a ve Slovinsku, plyne dále z dat Evropské komise. A dále pak na Kypru a na Maltě.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)