
Aby společnost znovu získala svou slávu, zahájila projekt plný inovací, včetně tenisek s pohonem. Generální ředitel Nike, Elliot Hill, věří, že právě inovace jsou tím, co firmu opět postaví na nohy. I když je ve vedení už rok, jeho změny jsou zatím viditelné jen pomalu, což se nakonec odráží na hospodářských výsledcích i na výkonu akcií na burze.
Sport pro všechny
Revoluční novinku, kterou firma oznámila koncem října, má v rámci projektu Project Amplify přinést na trh první tenisky s pohonem. Díky kotníkové manžetě s dobíjecí baterií budou dolní končetiny méně namáhány a běžci tak budou schopni uběhnout delší trasu.
Zařízení je doporučeno spíše pro rekreační sportovce, čímž se, jak Nike uvádí ve své zprávě, běh, jogging i chůze stanou dostupné pro každého. Nike Sport Research Lab, který se na vývoji podílí, si k projektu přizval i technologickou společnost Dephy. Ta se bionickou obuví a exoskeletony zabývá už od roku 2016. Ani pro Nike není tento projekt úplnou novinkou.
Jak firma uvádí, doplněk testuje už několik let, přičemž několik verzí manžet otestovalo asi 400 sportovců, kteří dohromady udělali více než 2,4 milionu kroků. Navzdory letům vývoje však stále jde pouze o počáteční fázi a produkt by se mohl dostat do obchodů až za několik let, což zatím konkurenčním značkám poskytuje prostor k dalšímu růstu.
Futuristické vybavení
Tato novinka však není v rámci rozšiřování portfolia jediným projektem. Více než tisíc zaměstnanců se podílelo na vytvoření čtyř platforem, jejichž cílem je zlepšit sportovní výkon. Kromě Project Amplify jde o Aero-FIT a Therma-FIR Air Milano, které přinášejí lepší termoregulační vlastnosti oděvů.
Zajímavou je poslední platforma Nike Mind. Desetiletý vývoj přinesl tenisky Mind 001 a Mind 002, založené na využívání neurovědy, které se do obchodů dostanou začátkem příštího roku. Novinka pomáhá sportovcům propojit mysl a tělo díky senzorickým receptorům.
S iniciativou těchto inovativních změn přišel Elliot Hill, včetně úprav v segmentaci oblečení podle sportu, nikoli podle pohlaví. Jak uvedl v rozhovoru pro CNBC, věří, že Nike má způsob, jak znovu růst, zároveň však přiznal, že to bude chvíli trvat.
Jiné značky se ženou vpřed
Zatímco se Nike proměňuje, jeho konkurence, jako například Hoka nebo On, které jsou na trhu teprve asi 15 let, dál nabírají na síle. Například čisté tržby značky Hoka, která patří firmě Deckers Brands, vzrostly ve 2. čtvrtletí fiskálního roku 2026 meziročně o 11 procent na 634,1 milionu dolaru.
Druhá ze zmíněných, značka On, dosáhla ve druhém kvartálu roku 2025 rekordních tržeb ve výši 749,2 milionu švýcarských franků (944 mil. USD), což představovalo 32% nárůst. Pokud se podíváme na finanční výsledky Nike, ty ukázaly mírný růst tržeb v prvním čtvrtletí fiskálního roku 2026, které dokonce překonaly odhady analytiků z londýnské burzy (LSEG).
Tržby vzrostly o jedno procento na 11,72 miliardy dolaru, avšak čistý zisk tento výsledek částečně zastínil, když se meziročně propadl o 31 procent. I když poslední čtvrtletní tržby příjemně překvapily, výhled už tak optimistický nebyl.

S blížící se nabitou sváteční sezonou očekává americká značka mírný pokles. Navzdory restrukturalizaci a změnám však zůstávají hrozbou cla. Nike podle CNBC očekává, že kvůli nim v aktuálním fiskálním roce přijde zhruba o 1,5 miliardy dolaru.
Stagnace i na burze
Nepříznivý výhled, ne zcela dobré čtvrtletní výsledky a odklon zákazníků způsobily, že se Nike ocitl v červených číslech i na burze. A to nejen z krátkodobého, ale i z dlouhodobého pohledu. Cena akcií klesla za poslední měsíc o 6 procent, zatímco v ročním výkonu šlo o pokles o 14,5 procenta.
Za posledních pět let se hodnota propadla o více než 45 procent. Jakousi úlevou byl jejich výkon od dubna 2025, kdy hodnota akcií vzrostla zhruba o 15 procent a odrazila se tak od pětiletého minima. K 30. říjnu 2025 se akcie obchodovaly na úrovni 65,35 dolaru.
Autorka je analytička Investago
(Redakčně upraveno)














