
Česká spořitelna, resp. agentura Data Stories, uskutečnila na přelomu dubna a května na 608 klientech tuzemských bank výzkum bezpečnostní gramotnosti. První polovina byli klienti Spořky, druhá klienti ostatních bank. Z šetření vyplynulo, že zatímco 41 procent lidí podvod rozpoznalo včas, devět procent o peníze skutečně přišlo.
Podle statistik banky se v prvním pololetí letošního roku podařilo podvodníkům od jejích klientů vylákat 238 milionů korun, což je ve srovnání s prvním pololetím loňského roku nárůst o 41 procent. Došlo totiž k dramatickému nárůstu případů, kdy podvodník klienta přesvědčí k výběru hotovosti a jejímu předání podvodnému kurýrovi.
Podvodníci nejčastěji lákají klienty na neuvěřitelně výhodné investice, nebo naopak straší údajným ohrožením peněz na účtu klienta. Případy, kdy se podvodníci snaží získat přístup do bankovnictví klienta pomocí falešných SMS a zadat za něj transakci, jsou na ústupu. Podle výsledků výzkumu klienti bank podceňují riziko kybernetických hrozeb a věří, že oni sami se obětí podvodu stát nemohou.
Podvodníci podle České spořitelny stále více používají propracovanější metody a spoléhají na lidskou důvěřivost. Dokonale napodobují procesy a komunikaci legitimních institucí, což klientům výrazně ztěžuje rozpoznání podvodu. V pokročilé fázi manipulace často klienti ignorují i přímá varování ze strany banky a trvají na provedení rizikové transakce.
Home Credit informoval o svém nedávném reprezentativním průzkumu (Ipsos, reprezentativní vzorek 1 019 respondentů, pozn. red.) ohledně finančního chování českých spotřebitelů a jejich preferencí v oblasti půjček. Češi podle výsledků dotazování zůstávají obezřetní při výběru úvěrových produktů a roste u nich důraz na transparentnost a flexibilitu podmínek.
V posledních třech letech využilo nějakou formu půjčky, kterou nebyla hypotéka, 24 procent Čechů; třetina obyvatel si nikdy nepůjčila. Mladí lidé ve věku 18–26 let si půjčky berou zřídka, ve věkové skupině 36–44 let téměř třetina respondentů deklarovala zkušenost s půjčkou v posledních třech letech.

Běžnou praxí pak zůstávají, především u menších částek, půjčky od rodinných příslušníků a známých. Více než polovina Čechů (63 %) si někdy půjčila od rodinného příslušníka nebo známého. Půjčku v rámci rodiny volí nejčastěji lidé ve věku 36–44 let (58 %), od známého či kamaráda si pak vypůjčily domácnosti s nižším měsíčním příjmem (31 %), lidé s nižším vzděláním (28 %) a svobodní (27 %).
Moneta informovala, že její program Odměny si od jeho spuštění na konci června aktivovalo více než 110 tisíc klientů. V nabídce odměn naleznou buď cashback, díky kterému obdrží část peněz z nákupu zpět na účet, nebo slevové kupony na nákupy u více než 200 obchodníků. Věrnostní program je dostupný pro debetní i kreditní karty, a to jak pro retailové klienty, tak pro živnostníky.
Česká spořitelna vydala novou limitovanou edici OLED svítících a virtuálních karet s motivy hry Mafia: The Old Country a připravila řadu dalších novinek pro herní nadšence. Ti mohou od 8. srpna soutěžit o limitovanou edici karet s motivem hry, nebo získat ve věrnostním programu Moneyback 20% slevu na pořízení čtvrtého pokračování této akční hry.