Nový český proudový letoun prvně ve vzduchu

První před-sériový cvičný letoun a lehký bitevník L-39NG se sériovým číslem 7001 dnes dopoledne poprvé vzlétnul z letiště Aera Vodochody. Po dobu třiceti minut s ním letěli tovární testovací piloti David Jahoda a Vladimír Továrek. Letoun vystoupal až do výšky pět tisíc stop (více než 1500 metrů) a úspěšně přistál zpět na letišti.
Dva měsíce po slavnostním představení nejnovějšího cvičného proudového letounu prokázal první letoun L-39NG svou připravenost létat a zahájit certifikační zkoušky. Foto: Aero Vodochody

„Letoun L-39NG letěl mimořádně dobře a zcela splnil naše očekávání z pohledu jeho stability a ovladatelnosti. Zvládli jsme i některé testy, jako jsou změny konfigurace, akcelerace až na 200 uzlů, otočení o 30, 40 a 60 stupňů a zpomalení na přibližovací rychlost. Všechny instalované systémy pracovaly perfektně a výhled z kokpitu byl vynikající. L-39NG je zcela nový letoun a věřím, že má obrovský potenciál stát se skvělým prostředkem pro výcvik na stíhací letouny čtvrté a páté generace a že se stejně dobře uplatní i jako lehký bitevní,“ řekl po přistání testovací pilot Aera David Jahoda.

První stroj letěl v konfiguraci sériového letounu včetně finální verze vylepšeného tzv. mokrého křídla a vstupů vzduchu do motoru. Tento krok přiblížil Aero mnohem blíže k jeho cíli dosáhnout typové certifikace nového českého letounu do konce příštího roku. Program L-39NG dál postupuje podle stanoveného plánu a díky velkému nasazení Aera, českých institucí a partnerů projektu dnes dokazuje, v jak pokročilém stádiu se nachází.

„První let před-sériového letounu představuje významný milník, kterým vysíláme důležitý vzkaz našim zákazníkům, že jsme schopni zcela plnit své závazky a že budeme připraveni dodat první letoun našemu zákazníkovi v prvním čtvrtletí roku 2020,“ prohlásil president Aera a předseda představenstva Giuseppe Giordo.

„Jako strategický partner projektu jsme pevně přesvědčeni, že tento důležitý krok ještě vice posílí důvěru celé letecké komunity v nový letoun a pomůže k tomu, aby byl tento skvělý projekt velmi úspěšný,” dodal president Omnipolu Jiří Podpěra.

PSALI JSME:
Nelituji ani jediné koruny, kterou jsem do létání investoval, říká český pilot Red Bull Air Race

Vlastnosti letounu L-39NG umožňují být jedinou dostupnou platformou na trhu schopnou provádět základní, pokračovací a taktický výcvik. V průběhu roku 2018 oznámilo Aero uzavření obchodních dohod s prvními zákazníky. V dubnu byl představen první z nich: Senegal. Následovaly dvě soukromé firmy – portugalská SkyTech a americká RSW. Objednávky od těchto zákazníků zajistí výrobu celkem 38 letounů.

V současnosti také pokračují slibná jednání i s dalšími zahraničními zákazníky a Aero finalizuje smlouvu s domácím odběratelem. Je jím státní firma LOM Praha poskytující výcvik pilotů.

VIDEO: Krátké video z prvního letu. Zdroj: Aero Vodochody

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Generali má celosvětově novou organizační strukturu

Správní rada společnosti Generali schválila tento týden na svém zasedání novou organizační strukturu, která odráží hlavní aktivity skupiny tak, jak je navrhl její generální ředitel Philippe Donnet. Od letošního …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB