
Nová stavební legislativa přináší několik zásadních principů, na jejichž potřebnost upozorňuji už velmi dlouho. V prvé řadě konečně řeší dlouhodobě přehlížený problém takzvané systémové podjatosti stavebních úřadů. Ty nyní fungují v rámci přenesené působnosti státní správy přímo pod jednotlivými radnicemi.
Obrovské zpoždění představuje zajišťování stanovisek tzv. dotčených orgánů státní správy. To celý povolovací proces výrazně zbrzďuje, protože se velmi často nedodržují správní lhůtu a ani přes opakované urgence úřady a instituce potřebné stanovisko nevydávají. Jde přitom o mnoho desítek razítek, které musí investor získat před tím, než vůbec může požádat o vydání územního rozhodnutí.
Nový stavební zákon nutnost oslovit tyto úřady a instituce převádí na stavební úřad a zavádí nový princip. Ten říká, že pokud se dotčený orgán státní správy ke stavebnímu záměru nevyjádří v dané lhůtě, bere se to automaticky za souhlas. To může povolování zrychlit o mnoho měsíců.
Podstatné urychlení přinese také takzvaný apelační princip, podle nějž nadřízený stavební úřad nevrací celou věc podřízenému k novému projednání, ale musí sám ve věci rozhodnout. Stavební řízení urychlí i skutečnost, že nadřízený stavební úřad sám rozhodne v případě, kdy podřízený stavební úřad nedodrží stanovené lhůty. Tímto opatřením se ušetří i dlouhé roky, protože skončí nekonečné přehazování téže věci mezi jednotlivými stavebními úřady.
Nový stavební zákon v podobě, jak ho schválili poslanci, je cestou k cenově dostupnému bydlení a rychlejšímu dokončení chybějící infrastruktury. Uleví nejen lidem odsouzeným stále dýchat nebezpečné zplodiny přímo ve svých domovech kvůli chybějícím obchvatům měst, ale úplně všem.
Nejvíce ho oceníme, až se konečně projedeme po dokončené dálniční síti nebo si budeme vybírat z několika set dostupných nových bytů za rozumnou cenu. Je jen škoda, že jsme na rozumnou stavební legislativu museli čekat tak dlouho.
Autor je generální ředitel a předseda představenstva společnosti Ekospol
(Redakčně upraveno)