
Na dovolenou se letos podle průzkumu, kterého se zúčastnila tisícovka lidí a jehož výsledky mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici, chystá vyrazit 77 procent. Více než polovina ji stráví v zahraničí.
Ačkoli mezi nejoblíbenější měsíce patří sice červenec a srpen, ale mezi Čechy roste obliba dovolených v květnu, červnu, září a v říjnu. „Mimo hlavní sezónu vyrážejí na dovolenou především senioři nebo rodiny s malými dětmi, které ještě nenavštěvují školu,“ řekl Petr Kostka, mluvčí Exim Tours.
„V tomto období bývá v destinacích méně lidí, panuje příjemnější počasí a podmínky jsou ideální pro celodenní pobyt na pláži, tak i pro poznávání měst nebo přírody,“ dodal Kostka. Mezi další výhody patří to, že mimo letní prázdniny jsou ceny obvykle příznivější.
Rekordní last minute
Průzkum rovněž ukázal, že svou hlavní dovolenou má zajištěnou již třetina (35 %) Čechů. Další třetina (32 %) je ve fázi příprav, kdy mají už zakoupené letenky nebo ještě vyčkávají například s výběrem ubytování. Zbylá část (33 %) plánuje vše řešit až na poslední chvíli, tedy několik dní před odjezdem.
Služeb cestovních kanceláří hodlá letos využít 42 procent těch, kteří se chystají za hranice. Sedmatřicet procent má v plánu svou hlavní dovolenou trávit u moře. Cestovní kanceláře však varují, že kvůli vysokému zájmu v předprodejích bude letos nabídka last minute variant výrazně omezená.
„Letošní prodeje first minute zájezdů překonaly loňský rekord. Zájem o cestování od konce covidu-19 nepolevuje a lidé si zájezdy opět rezervují s předstihem, aby měli jistotu,“ konstatoval Jan Bezděk, mluvčí cestovní kanceláře Fischer.
Lenka Pátek, obchodní ředitelka Blue Style, dodala, že zájem o zájezdy na „poslední chvíli“ před začátkem hlavní sezony neklesá. „Volná místa však rychle mizí. Kapacity se snažíme navyšovat, ale ne vždy je to možné,“ sdělila Pátek.
K moři dvakrát ročně
Cestovní kanceláře navíc zaznamenávají stále více zákazníků, kteří si dovolenou u moře dopřávají dvakrát do roka. „Na letní dovolenou lidé obvykle volí osvědčenou destinaci, často i stejný hotel. V zimě pak vyrážejí za teplem, třeba na podzim nebo začátkem roku,“ poznamenala Pátek.
Už nyní Blue Style eviduje poměrně silný zájem o zimní zájezdy do exotiky v režimu first minute. Tento trend potvrzuje rovněž Čedok. „Zimní dovolená v exotických destinacích je mezi klienty čím dál oblíbenější,“ řekla mluvčí Čedoku Klára Divíšková.
Dodala, že největší zájem je o Zanzibar, Thajsko a Dominikánskou republiku, a to především díky přímým letům. S ohledem na to, že si Češi nakupují zájezdy i několik měsíců dopředu, roste zájem o pojištění storna.
„Pojištění storna klienti využijí v případech, kdy nastane nějaká nečekaná událost, nejčastěji zdravotního charakteru, a oni nemohou vycestovat za hranice,“ konstatoval Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Pojištění storna zájezdu
Pojištění storna je nutné sjednat do tří pracovních dní od objednání první cestovní služby či uhrazení zájezdu. „V případě, že objednáváte cestovní službu či hradíte zájezd méně než 15 dní před datem odjezdu, musíte pojištění storna sjednat v den objednání či úhrady,“ vysvětlil Vlastimil Divoký.
Značný zájem o storno pojištění potvrdila Klára Divíšková z Čedoku. „Využívá ho zhruba 80 procent klientů,“ řekla Divíšková, podle níž je nejjednodušší si storno sjednat v balíčku rovnou s cestovním pojištěním při uhrazení první zálohy cestovní kanceláři.
Jak se pojištění storna vyplatí, dokládá Jiří Čech, který má v Direct pojišťovně na starosti cestovní pojištění. „Podle našich údajů za poslední tři roky mají lidé dopředu zaplacené poplatky za týdenní dovolenou v průměru v celkové hodnotě 15 tisíc korun na osobu,“ řekl Čech.
„Jde tedy o dost peněz, o které mohou snadno přijít, když se jim nepovede na dovolenou odjet,“ dodal Čech. „Pojištění zaplatí podstatnou část, konkrétně osmdesát procent, poplatků za služby, které si klienti předplatili.“