Češi si dovolenou neodepřou ani v chudších dobách

Kolotoč letošní sezóny letních dovolených se začíná roztáčet a nezastaví se další dva měsíce. Tento rok si dělá ambice lámat rekordy, nejen co do zájmu českých turistů o zahraniční dovolené, ale i z pohledu nabídky leteckých společností. Slibuje tak výrazné ekonomické oživení celé oblasti cestovního ruchu. 
Češi se zbavili obav, způsobených pandemií, a začínají opět plánovat a kupovat dovolené s několikaměsíčním předstihem, jako bylo zvyklí v předcovidové době. Ilustrační foto: Pixabay.com

Dovolená je pro Čechy událostí, kterou s nechtějí odpustit, ani když ekonomická situace není ideální. Z průzkumu, který pro společnosti Pluxee zpracovala agentura Ipsos, vyplývá, že už loni vyrazila na dovolenou do zahraničí více než polovina Čechů.

Jen si kvůli vysoké inflaci část z nich vyhradila pro dovolenou skromnější rozpočet. Většinou šlo o zkrácení počtu dní, nikoli snížení kvalitativního standardu, neboť posledním letům vévodí zájem o čtyř – a pětihvězdičkové hotely a stravování all inclusive.

Totéž potvrzují i data Českého statistického úřadu za loňský rok. Vyplývá z nich, že průměrná zahraniční delší cesta uskutečněná v roce 2023 trvala 7,6 nocí a jeden den této cesty vyšel na 1948 korun za osobu, což bylo o 6 % více než v roce předešlém.

Stále častěji si také Češi dopřávají několik týdenních pobytů během roku. „Roste podíl zákazníků, kteří letí na dvě, někdy i tři dovolené. V zimě letí za teplem do exotiky, v létě k moři do nějaké osvědčené destinace a pak si ještě léto prodlužují po hlavní sezóně,“ potvrzuje Lucie Hasman, tisková mluvčí CK Blue Style.

Prosazuje se ale i trend zcela nový – k moři na víkend. Zájemci vyrazí v pátek večer, celou sobotu stráví na pláži v Chorvatsku a v neděli dopoledne jsou opět doma. Výlet pro představu vyjde na zhruba 1500 Kč a ze zřejmých důvodů si ho dopřávají především mladší ročníky.

„Je to skvělé zpestření třeba pro mladé lidi, kteří rádi podnikají netradiční věci. Může to být taky fajn dobrodružství pro tatínky s trochu odrostlejšími dětmi a podobné skupiny cestovatelů,“ říká Blanka Hrubá, výkonná ředitelka cestovní kanceláře Travel Family.

Cestovní kanceláře hlásí výrazné nárůsty prodejů zájezdů, který předčil úroveň předpandemického roku 2019. „Klienti se naštěstí zbavili obav, způsobených pandemií, a začínají opět ve velkém kupovat dovolené a plánovat zájezdy s několikaměsíčním předstihem, jako byli zvyklí v předcovidové době,“ pochvaluje si Jiřina Ekrt Jirůšková, tisková mluvčí agentury Invia.

Žebříček nejoblíbenějších destinací se prakticky nemění, na prvních příčkách se umisťují Egypt, Řecko, Bulharsko, Chorvatsko, oblíbené jsou i Tunisko, Itálie, Španělsko, Kanárské ostrovy nebo Albánie a Rakousko. Výrazně roste i popularita dříve poněkud opomíjených destinací.

Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) už loni meziročně přibylo kratších cest do Polska o 60 procent a tento trend potvrdil i průzkum KB Pojišťovny, z něhož vyplynulo, že se letos k severním sousedům chystá 11 procent Čechů, kteří hodlají strávit dovolenou v zahraničí.

„Polsko se vyšvihlo v preferencích Čechů mířících na dovolenou na podobné místo jako některé jihoevropské země. Souvisí to se zkvalitňováním zázemí u Baltu a také dopravci oznámili další rozšíření vlakových a leteckých spojů mezi ČR a polským pobřežím Baltu,“ doplňuje Blanka Hrubá z cestovní kanceláře Travel Family.

Přímé a rychlé spojení je podle ní klíčové Na baltských plážích v posledních letech vznikají moderní hotely se špičkovými službami, zároveň je Polsko výhodné svou cenovou úrovní, srovnatelnou s Českou republikou.

Mnohem více se také začíná prosazovat trend dovolené po vlastní ose, kdy má člověk větší možnost výběru. Tento způsob trávení dovolené navíc přestává být výsadou jen mladé generace. Data potvrzují, že postupně své obavy a jazykovou bariéru odbourávají i starší ročníky.

Češi si jezdí v době volna především odpočinout a ochotu na dovolené pracovat připustilo jen 18 procent respondentů v průzkumu Holiday Barometr. „V případě Švýcarů nebo obyvatel Velké Británie je tento počet takřka dvojnásobný,“ upozorňuje Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistance.

Průzkum zároveň potvrdil velmi vlažný přístup našinců k ekologickým dopadům cestování. Uhlíkovou stopu, která při cestách na dovolenou vzniká, vnímá jako problém pouze 23 procent Čechů, nejméně ze všech zúčastněných 21 zemí.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB