Kde tráví dovolenou nejbohatší Češi? Žádná exotika to není

Maledivy, Havaj, Seychely? Samá voda. Nejbohatší Češi si sice umí dovolenou pořádně užít, na cesty vyrážejí několikrát ročně, ale jejich nejoblíbenější destinací není žádná z vyhlášených exotických zemí. Možná překvapivě to je nedaleká Itálie.
Čeští boháči si oblíbili Itálii, jezdí tam po celý rok. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Čeští boháči si oblíbili Itálii, jezdí tam po celý rok. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Vyplývá to z průzkumu Luxury Travel Report 2024, který vychází z analýzy klientských dat cestovní kanceláře EliteVoyage, specializující se na organizování luxusního cestování na míru. Cestovka výsledky průzkumu poskytla Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz).

Údaje ukazují, že si nejbohatší Češi v uplynulém roce dopřávali delší a aktivnější dovolenou plnou zážitků. Šest z deseti z nich potkáte na palubě běžných aerolinek. Na cestách tráví v průměru devět nocí, jedna dovolená vyjde v průměru na 54 tisíc korun, přičemž za hranice vyrážejí šestkrát ročně.

Itálie, USA, Španělsko

Po Itálii se na druhém a třetím místě nejoblíbenějších destinací českých boháčů umístily Spojené státy a Španělsko. Z měst to je Řím, Paříž a Londýn. Mimo Evropu jezdí nejmovitější lidé nejčastěji do Dubaje, New Yorku či Miami. Stoupá zájem o aktivní dovolené, wellness pobyty a doba strávená odpočinkem se prodlužuje.

„Sledujeme, že nejmovitější lidé své cesty prodlužují. Dříve se jezdilo spíše na týden, nyní volí klienti dovolené v délce deset až čtrnáct dní. Souvisí to i s tím, že na svých cestách chtějí mít více zážitků a aktivně poznávat navštívená místa,“ uvedl Petr Udavský, ředitel a spolumajitel cestovní kanceláře EliteVoyage.

Potvrdil, že roste také zájem o wellness pobyty nebo longevity procedury (prodlužující život – pozn. aut.). „Výjimkou nejsou ani několikatýdenní pobyty zaměřené na celkovou regeneraci těla. Klienti také více než v minulosti volí raději intimní butikový styl hotelů než pompézní paláce. Stoupá i zájem o privátní vily a horské chaty, které umožnují větší pocit soukromí,“ řekl Udavský.

Země mnoha tváří

Největší zájem mají nejbohatší Češi o zařízení odpočinkové dovolené, tuto variantu si s celé škály nabízených služeb vybrali v uplynulém roce ve 42 procentech případů.

Mezi dvacet nejvíce oblíbených hotelů zákazníků EliteVoyage se letos dostal například Bijal, intimní resort v turecké Antalyi, který nabízí ubytování výhradně ve vilách, anebo Borgo Santandrea na amalfském pobřeží, který vyniká svým designem a vlastním plážovým klubem.

V první dvacítce jsou i dva dubajské klenoty – nová ikona palmového ostrova Atlantis The Royal, která otevřela loni, a Bulgari Dubai na ostrově Jumeira Bay, který se svými personalizovanými službami vymyká většině pětihvězdičkových resortů ve městě.

„V oblíbenosti destinací jasně vede Itálie, což je dáno tím, že jde o destinaci mnoha tváří. Má skvělou gastronomii, moře, pestrý výběr lokalit, hotelů, dobré služby, možnosti privátních vil. Cestuje se tam po celý rok, na jaře do měst, v létě k moři a v zimě na hory,“ konstatoval Petr Udavský z EliteVoyage.

V letošním roce si v žebříčku nejoblíbenějších oblastí o dvě příčky polepšilo Řecko, na čemž se podepsalo to, že v zemi otevřelo několik nových hotelů, na něž byla část klientely zvědavá.

„Oproti předchozímu roku výrazně propadla Dubaj, což je zapříčiněno tím, že ji lidé již znají, řada z nich si ji užila během pandemie a v uplynulém roce vyhledávali jiné možnosti. I tak ale Dubaj stále patří mezi desítkou nejžádanějších destinací high-end cestovatelů,“ vysvětlil Udavský.

Putování za gorilami

Jedna pětina všech poptávek se týká poznávacích a dobrodružných cest či expedic. Mezi nejoblíbenější přírodní regiony klientů EliteVoyage a aktivity v nich patří například tichomořské sopečné souostroví Galapágy, sledování života goril ve Rwandě, návštěva chrámů v Bhútánu nebo objevování krás Islandu.

Do pětice přírodních destinací spadá i Nový Zéland, kde cestovatelé nejčastěji absolvují pěší treky, výlety na horských kolech, vyjížďky na kajacích či vyhlídkové lety vrtulníkem. Tři pětiny high-end cestovatelů létají běžnými aerolinkami.

Na prvních třech místech nejvíce využívaných aerolinek nejbohatšími Čechy se letos umístily podle pořadí od prvního místa: Emirates, Austrian Airlines a Smartwings. Čtvrtou příčku obsadily Qatar Airways a pátá byla Lufthansa. Ve srovnání s loňským rokem o něco ubylo cestovatelů, kteří dali přednost pohodlí soukromého tryskáče.

„Do řady evropských míst začaly letos létat přímé lety z Česka, někteří klienti tak dali přednost klasickým aerolinkám před privátními letadly. Průměrná cena privátního zpátečního letu se letos zvedla z loňských 485 tisíc korun na 523 tisíc korun,“ poznamenal Petr Udavský z EliteVoyage.

Přibývá také turistů, kteří chtějí svoji luxusní dovolenou strávit s co nejmenší ekologickou stopou. Na své udržitelnosti také stále více pracují i luxusní hotely, které hojně investují do obnovitelných zdrojů energie, omezují jednorázové plasty nebo se snaží v co největší míře využívat lokální zdroje potravin.

Stále více hotelů zavádí principy „zero waste“, pomocí nichž se snaží minimalizovat množství odpadu, který produkují, a optimalizovat recyklaci.

„Zároveň produkují své vlastní suroviny a využívají jen to, co spotřebují. Příkladem může být hotel Forestis v italských Alpách, který má vlastní bylinkovou zahrádku a kuchaři nemusejí objednávat suroviny, které by nespotřebovali,“ uvedl Štěpán Borovec z cestovní kanceláře EliteVoyage.

Lyžování v zahraničí

Na cesty ale rádi vyrážejí i méně movití Češi. V současné době roste zájem o lyžařské zájezdy, což potvrzují vyprodané nabídky cestovních kanceláří. Čechy lákají nejen tuzemské hory a alpská střediska, ale i nové a cenově dostupné možnosti v Turecku či Bulharsku, které nabízejí srovnatelné podmínky jako Alpy, a to pouhé dvě hodiny letu z Prahy.

Podle dat ERV Evropské pojišťovny, která spolupracuje s většinou velkých cestovních kanceláří, letos plánuje na lyže vyrazit 34 procent Čechů, přičemž 20 procent vyrazí na tuzemské hory, sedm procent pouze do zahraničí a zbylých sedm procent plánuje navštívit tuzemská i zahraniční střediska.

„Z našich dat vyplývá, že obavy z nejistých sněhových podmínek a rostoucí ceny ubytování i skipasů na českých horách v posledních letech zvyšují zájem o zahraničí,“ konstatoval Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

Jan Bezděk, mluvčí cestovní kanceláře Nev-Dama, potvrdil, že největší zájem je o italské Alpy, konkrétně Val di Fiemme, Bormio či Livigno. „Mezi rakouskými oblíbenými destinacemi dominují Kaprun, Schladming a Nassfeld. Ve Francii jsou to Tignes a Les Menuires,“ řekl Bezděk.

Češi objevují i nové sjezdovky, například bulharské středisko Pamporova jich nabízí 43 kilometrů, plus 38 kilometrů upravených běžkařských tratí. „Bulharsko je při stejné kvalitě ubytování cenově výhodnější než Česko nebo Alpy, navíc jsou zde i výrazně levnější skipasy a dostupnější restaurace s výborným jídlem,“ řekla Lucie Hasman, mluvčí cestovní kanceláře Blue Style.

V tureckém centru Kayseri se lyžuje v nadmořské výšce až 3 360 metrů. „Zájem o nové destinace potvrzuje skutečnost, že do Turecka máme naplněnou kapacitu z více než šedesáti procent. Díky velkému zájmu jsme navíc doplnili kapacity a doporučujeme včasnou rezervaci v termínech jarních prázdnin,“ uvedla Klára Divíšková, mluvčí Čedoku.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena