Pracovní prostředí a atmosféra v práci můžou být těmi důvody, proč konkurence zaměstnance nepřetáhne zdroj: Pixabay

O co všechno by měl dbát dobrý vedoucí?

V Česku má nyní práci prakticky každý, kdo chce pracovat. A ještě nějakou dobu tomu tak bude. Firmy se předhánějí v tom, jak přilákat potřebné nové zaměstnance. Jenže při tom mnohdy zapomínají na úplně jednouché věci, které však stále fungují: Pohodu v práci a férové jednání. To jsou „benefity“, které mají svou váhu. A lidé si o nich řeknou.

Když se lidé rozhodují o změně zaměstnání, jsou samozřejmě prvotním a často hlavním kritériem peníze. Ve chvíli, kdy nová nabídka není výrazně lukrativnější, nebo z nějakého důvodu začne zaměstnanec pochybovat, bere v úvahu i poměry na svém současném pracovišti. A tady může většina českých šéfů získat cenné body, kvůli kterým jim onen člověk neodejde. Jak na to?

Dodržujte dohody – Zaměstnanci vnímají jako zradu, když neplatí to, co si s vedením domluvili. Může se to týkat nedodržování podmínek po nástupu do nové práce nebo dohod vzniklých později. Ztracená důvěra se jen těžko obnovuje a nespokojený zaměstnanec se už mezitím mohl pustit do hledání nové práce.

Naslouchejte podřízeným – Chytrá firma ví, jak je důležité naslouchat zaměstnancům napříč svou organizační strukturou. „Podporujte pracovníky v tom, aby přicházeli s novými nápady, a nebojte se je realizovat. Výsledkem bude angažovaný zaměstnanec bez zaječích úmyslů,“ radí Tomáš Surka, výkonný ředitel personálně-poradenské společnosti McROY pro střední a východní Evropu.

Svůj tým rozvíjejte – Rozvoj a další vzdělávání patří k nejžádanějším zaměstnaneckým benefitům současnosti. Zaměstnanci stále více oceňují, když do nich zaměstnavatel investuje, a rozvíjí tak jejich schopnosti.

Chvalte veřejně, kritizujte z očí do očí – Pozitivní i negativní zpětná vazba je velice důležitá pro většinu zaměstnanců. Nebojte se vyzdvihnout úspěch pracovníka před celým týmem. Neúspěchy nebo návrh na zlepšení naopak řešte z očí do očí, v ideálním případě dejte zaměstnanci jasný návod, jak má své výkony zlepšit. Zároveň získávejte zpětnou vazbu od zaměstnanců na chod firmy.

Buďte féroví – Základem dobrého vztahu mezi zaměstnavatelem a pracovníkem jsou jasně nastavená pravidla. Týká se to například odměňování, které by mělo být jasné a transparentní, jinak to může vést k různým pochybám, drbům a nespokojenosti pracovníků.

Komunikujte – Nastavte tok informací napříč společností tak, aby nevznikaly fámy a zároveň aby zaměstnanci věděli, že jsou všichni součástí dění ve firmě.

Mějte vizi„Zaměstnanci se lépe cítí v takové firmě, která ví, kam směřuje, a má jasné cíle a hodnoty, s nimiž se zaměstnanci mohou ztotožnit,“ uzavírá Surka.

PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ

Další body může šéf v očích zaměstnance získat tím, že bude mít na paměti jeho pracovní pohodu. A jedna z věcí, které takovou pohodu docela spolehlivě ničí, jsou velké kanceláře typu open space. V nich vadí lidem především hluk. Nejvíc vadí srozumitelná řeč od kolegů, což potvrdila nedávná studie Cambridge Sound Management (CSM).

Nabízí se samozřejmě open space rozdělit na menší kanceláře, což však nejde udělat všude. Další možností je velký prostor alespoň rozdělit nábytkem a paravány, ale to neodstraní hluk. Je však možné použít technické řešení, které hluk potlačí. Například technologie Sound Masking. „Jejím využitím se zvyšuje produktivita práce až o deset procent,“ říká Andrej Hronec, ředitel společnosti Audiopro, která CSM v ČR zastupuje.

MAILOVAT S ROZUMEM

Je už standardní říci během jediného telefonátu i několikrát „hoď mi to do mailu“. Množství zpráv i jejich délka (nezřídka se shrnuje prakticky celý hovor), tak neustále roste, což ještě umocňuje čím dál běžnější využívání telefonu pro psaní i čtení mailů. Podle serveru The Realtime Report zaměřeného na obchodní využití kontroluje průměrný zaměstnanec maily 36krát za hodinu a dostává jich 304 za týden.

Pokud se snaží člověk na každou zprávu ihned odpovědět, výrazně ho to ruší od jiné souběžné práce.  Mezi základní rady odborníků proto patří kontrolovat poštu v době „denní špičky“ jen v určitých, například hodinových intervalech. Kromě toho samozřejmě výrazně pomáhá nastavit si se spolupracovníky maximálně efektivní mailovou komunikaci, kupříkladu nezapomínat na předmět zprávy či nedávat do kopie mailu i účastníky, kterých se vůbec netýká, což je také rozšířený nešvar.

Dobrý šéf půjde příkladem: Nebude vyžadovat okamžitou odpověď na svůj mail, ale spokojí se s tím, že ji dostane v průběhu dne, u méně závažných věcí klidně až další den. A k tomu samému povede své podřízené. Firmě přeci nevydělává počet mailů, jež si vymění její zaměstnanci mezi sebou.

MÍTINKY

V mnoha, především větších společnostech, jsou nejrůznější „mítinky“ na denním pořádku. Hodnota informací, které se na nich probírají, však většinou neodpovídá délce takových sezení ani jejich frekvenci.

Z pracovního rytmu přitom člověka vytrhává každá porada. Čím dále od jeho pracovního místa se koná, tím je vytržení větší. Cesty na mítinky po republice samozřejmě práci narušují nejvíc. Část pracovních cest se dá úplně nahradit videokonferencí, na níž se účastníci nejen kvalitně slyší, ale i vidí, mohou si posílat nejrůznější data, případně si schůzku nahrát a poté sdílet s dalšími kolegy.

„Videokonference plně vyhovují aktuálnímu trendu – snadno a rychle. Jednoduchá je instalace i obsluha, můžeme je ovládat intuitivně, bez nutnosti přítomnosti a zkušeností IT specialistů,“ doplňuje Hronec.

„Využití moderních technologií zjednodušuje a urychluje práci, má ale i jiný efekt. Pro mnoho, zejména mladých lidí je lákavé to, že mohou pro svou práci využívat zajímavé technické vymoženosti. A to může často rozhodovat o volbě zaměstnavatele,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka pracovního portálu Profesia.cz.

„V profesích, které jsou na trhu žádané, je vysoký standard péče o zaměstnance čím dál tím běžnější, takže i příjemné pracovní prostředí a jeho vybavenost hrají při získávání kvalitních lidí nemalou roli,“ uzavírá.

(red)

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *