
Česká distribuční vypozorovala, že obchodníci je většinou stylizují do jedné ze dvou předvánočních nálad. Jedni dávají důraz na nákup dárků – ukazují hromady pestrých balíčků nebo lidi, kteří otevírají obří dárkovou krabici. Takových letáků je více než třetina.
Druzí se zaměřují na klidné chvíle s našimi nejbližšími – v letácích, kterých je v tomto případě 23 %, zobrazují pohodu u vánočního stolu nebo třeba rodinu odpočívající na gauči s knížkou.
„Obchodníci vědí, že během Vánoc zákazníci nestojí tolik o novoty, pozitivně vnímají spíše tradiční symboly,“ komentuje Petr Sikora, ředitel České distribuční. „Kromě stromečku s dárky jsou to také perníčky. Ty se vyskytují hlavně v letácích s potravinami, kde jsou na 26 % letáků. Ostatní cukroví má ani ne deset procent,“ dodává.
Oba přístupy mají podle Sikory něco do sebe. Někteří z nás, myslí si, potřebují trošku postrčit, aby stihli do Vánoc obstarat všechny dárky. „Letáky nám přinášejí inspiraci a pomáhají s výběrem,“ říká. Jiní lidé se prý naopak snaží předvánočnímu shonu uniknout a jde jim hlavně o vytváření klidné adventní atmosféry. „I jim mají letáky co nabídnout,“ sdělil portálu FAEI.cz Petr Sikora.
Zájem o slevové akce v sousedních zemích
Spotřebitelé s blížícími se svátky mnohem častěji vyhledávají slevové nabídky i ze sousedních zemí, informoval nákupní rádce Kupi.cz, který nově uveřejňuje také zahraniční letáky z lokalit blízkých hranic republiky s cílem je usnadnit tuzemským spotřebitelům plánování oblíbených svátečních nákupů.
Češi o svátcích podle Petra Miklíka, analytika retailových cen Kupi.cz, často navštěvují zahraniční vánoční trhy a během prohlídky sousední země se rádi zastaví i v nákupních řetězcích pořídit běžné potraviny a spotřební zboží. Zájem o nákupy v zahraničí podle něj stoupá, přičemž největší poptávka ze strany Čechů je po slevových akcích v Německu a v Polsku.