Obchodníci v předvánočních letácích sázejí na prověřené taktiky

Jak si obchodní řetězce v Česku představují kouzlo Vánoc, ukázala analýza společnosti Česká distribuční, která začátkem prosince analyzovala 64 aktuálních letáků od 52 různých obchodních řetězců. Nejčastěji – na zhruba dvou pětinách letáků – je vidět stromeček, dárky jsou na třetině. Alespoň jeden z tradičních vánočních symbolů, jako jsou stromečky, dárky a perníčky, zdobí přední strany 56 % letáků.
Lidé se objevili na třetině předních stran letáků v prvním adventním týdnu. Nejvíce využívají lidské postavy hračkárny, které mají na 75 % vánočních letáků děti. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Česká distribuční vypozorovala, že obchodníci je většinou stylizují do jedné ze dvou předvánočních nálad. Jedni dávají důraz na nákup dárků – ukazují hromady pestrých balíčků nebo lidi, kteří otevírají obří dárkovou krabici. Takových letáků je více než třetina.

Druzí se zaměřují na klidné chvíle s našimi nejbližšími – v letácích, kterých je v tomto případě 23 %, zobrazují pohodu u vánočního stolu nebo třeba rodinu odpočívající na gauči s knížkou.

„Obchodníci vědí, že během Vánoc zákazníci nestojí tolik o novoty, pozitivně vnímají spíše tradiční symboly,“ komentuje Petr Sikora, ředitel České distribuční. „Kromě stromečku s dárky jsou to také perníčky. Ty se vyskytují hlavně v letácích s potravinami, kde jsou na 26 % letáků. Ostatní cukroví má ani ne deset procent,“ dodává.

Oba přístupy mají podle Sikory něco do sebe. Někteří z nás, myslí si, potřebují trošku postrčit, aby stihli do Vánoc obstarat všechny dárky. „Letáky nám přinášejí inspiraci a pomáhají s výběrem,“ říká. Jiní lidé se prý naopak snaží předvánočnímu shonu uniknout a jde jim hlavně o vytváření klidné adventní atmosféry. „I jim mají letáky co nabídnout,“ sdělil portálu FAEI.cz Petr Sikora.

Zájem o slevové akce v sousedních zemích

Spotřebitelé s blížícími se svátky mnohem častěji vyhledávají slevové nabídky i ze sousedních zemí, informoval nákupní rádce Kupi.cz, který nově uveřejňuje také zahraniční letáky z lokalit blízkých hranic republiky s cílem je usnadnit tuzemským spotřebitelům plánování oblíbených svátečních nákupů.

Češi o svátcích podle Petra Miklíka, analytika retailových cen Kupi.cz, často navštěvují zahraniční vánoční trhy a během prohlídky sousední země se rádi zastaví i v nákupních řetězcích pořídit běžné potraviny a spotřební zboží. Zájem o nákupy v zahraničí podle něj stoupá, přičemž největší poptávka ze strany Čechů je po slevových akcích v Německu a v Polsku.

PSALI JSME:
Češi na Vánoce milují peníze v obálce, i když mnozí už platí jen kartou, říká výzkumnice

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB