Obchodníci zažili divoký rok. Výsledky však nejsou tragické

Lidé v loňském roce trávili více času doma, kde se věnovali vylepšování svých obydlí. Obchodníci díky tomu evidují zvýšené tržby za výrobky pro domácnost. Naopak tržby v oblasti kultury, sportu a rekreace se výrazně propadly. Sešup tržeb evidují i obchodníci s oděvy a obuví. V dobách, kdy se rušily společenské akce, si lidé moc nového oblečení nepořizovali.
Na internetu se naučili nakupovat i starší lidé, kteří dříve preferovali kamenné prodejny. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V loňském roce se tržby obchodníků meziročně snížily o 0,9 procenta (bez očištění dat dokonce pouze o 0,6 procenta – pozn. aut.). Zvlášť však musíme nahlížet na motoristický segment, kde došlo k propadu tržeb o 15,4 procenta (bez očištění dat o 15,3 procenta – pozn. aut.).

Přestože ještě máme v paměti obrázky prázdných regálů z doby, kdy se lidé zásobovali trvanlivými potravinami při příchodu první vlny pandemie, tržby za prodej potravin v rámci celého roku 2020 stagnovaly a ve specializovaných prodejnách potravin dokonce poklesly o 12,6 procenta.

Nejvíce rostly tržby obchodníků na internetu. Ty se zvýšily o skokových 28,2 procenta. Na internetu se naučili nakupovat i starší lidé, kteří dříve preferovali kamenné prodejny.

Tím koronavirová krize urychlila přesun z reálného do virtuálního světa a podpořila rozvoj technologií.

Tento trend se projevil na tržbách ve specializovaných prodejnách s počítačovou a komunikační technikou. Lidé si více pořizovali IT vybavení, aby mohli být v kontaktu na dálku a pracovat z domova. To vedlo ke zvýšení tržeb v tomto segmentu o 2,5 procenta.

Špatný rok nezažili ani prodejci farmaceutického a zdravotnického zboží. Lidé v pandemickém období obnovovali své domácí lékárny a častěji se zamýšleli nad péčí o zdraví. V tomto segmentu byl proto vykázán růst tržeb o 1,5 procenta.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena