Nákupů přes internet rekordně přibylo. Stoupá ale i riziko pro spotřebitele

V roce 2020 dosáhly prodeje zboží na českém internetu objemu 196 miliard korun, což znamená rekordní meziroční růst 26 %. Podíl e-commerce na tuzemském maloobchodu tak vzrostl na 16 %, tedy přibližně o tři procentní body.
Vloni se skokově zvýšily objemy on-line prodejů potravin, drogistického zboží, léků a zboží denní spotřeby obecně. Ilustrační foto: Kosik.cz

Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz. Zároveň ale nemine den, aby Česká obchodní inspekce (ČOI) na svých webových stránkách nevarovala spotřebitele před dalším rizikovým e-shopem. Tedy takovým, u kterého je na pováženou cokoli objednat kvůli předpokládaným komplikacím při případné reklamaci, neřku-li poslat mu peníze předem.

Trend začal před koronavirovou krizí

Koronavirová krize a nekoncepční opatření, kterými se s ní pokouší bojovat vláda České republiky, na tomto vývoji ale mají jen částečný podíl. Růst internetových obchodů byl trvalým trendem ještě dříve, než se začaly střídavě zavírat a otevírat dveře kamenných obchodů.

O rok dříve, v roce 2019, zaznamenal tento tržní segment obrat 155 miliard korun a meziroční růst 15 %, přestože o čínském Wu-Chanu v té době ještě neměl nikdo z Čechů ani tušení.

„Že bude pro e-shopy rok 2020 rekordní, to bylo zřejmé od jeho poloviny. Celkové vyhodnocení to potvrzuje a zdůrazňuje, jak význam e-commerce roste,“ komentoval to výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

A před rizikovými e-shopy začala ČOI na svých stránkách varovat už v roce 2015. Teď dokonce vznikl doplněk nejpoužívanějších internetových prohlížečů, který vygeneruje varovnou hlášku na monitoru vašeho počítače, kdykoli byste nevědomky některý z takových obchodů zkusili navštívit. Vyhledávat na stránkách coi.cz už není třeba, stačí si jej stáhnout a nainstalovat. Pro Google Chrome, pro Firefox (Mozilla).

Loni před Vánoci již počet webů, před nimiž ČOI varovala, překročil tisícovku. „Česká obchodní inspekce nemá zákonnou pravomoc rizikové či podvodné weby přímo zablokovat, může však pokutovat provozovatele pro porušení zákonů v dozorové kompetenci ČOI. Provozovatelé těchto rizikových webů jsou zpravidla anonymní nejen pro spotřebitele, ale i pro Českou obchodní inspekci, a tím hrubě porušují právní předpisy, navíc dle spotřebitelů často zboží ani nedodají. Takoví se pak ocitnou na našem seznamu rizikových webů, před kterými varujeme,“ uvedl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Vedou potraviny, móda nezaostává

Podle Vetyšky se vloni skokově zvýšily objemy on-line prodejů potravin, drogistického zboží, léků a zboží denní spotřeby obecně. Velmi úspěšný byl také prodej drobné elektroniky.

Situace kolem covidu pomohla tuzemské e-commerce i v případě prodeje módy. Tato oblast v roce 2020 meziročně vyrostla o 14,11 procenta na obrat 31,31 miliardy korun. Stejné tempo růstu se podle odhadů má udržet i letos a móda na internetu by se tak měla dostat téměř na 36 miliard korun. Vyplývá to ze studie Fashion (Re)search, kterou vytvořil český módní on-line vyhledávač Glami.

Největším módním e-shopem z pohledu návštěvnosti loni byl About You (6,28 milionu uživatelů) následovaný značkami Zalando (4,5 milionu), Bonprix (3,53), Sportisimo (2,72), Decathlon (2,21), Eobuv (1,90), Tchibo (1,65), Astratex (990,3 tisíce), Zoot (885,9 tisíce) a Answear (712,2 tisíce).

Nakoupil skoro každý

Na internetu také loni nakoupil téměř každý Čech, přesněji 99 % procent z nás. Dlouhodobě jsou populární i nákupy v cizině, nejčastěji v Číně, kde i v letošním roce nakoupilo 40 % Čechů. Při výběru obchodu rozhoduje předchozí zkušenost a dobré jméno či značka.

Bezpečnostní aspekty spíše podceňujeme. S krádeží při platbě přes internet se v letošním roce setkalo šest procent dotázaných. Vyplývá to z průzkumu zaměřeného na nakupování on-line, který realizovaly společnosti ESET a Seznam.cz.

Uživatelé si vybírají konkrétní obchod podle bezpečnosti nákupu (67 %), předchozí dobré zkušenosti (49 %) a podmínek pro nákup (48 %). Nejlevnější obchod si vybere jen třetina uživatelů.

„O tom, zda je konkrétní obchod bezpečný, rozhoduje ale spíše předchozí nákup nebo dobrá recenze, skutečně zásadní technické parametry si kontroluje jen malá část uživatelů,“ říká Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.

„Při nákupech online je důležité zařízení adekvátně chránit bezpečnostním programem. Ten ale nevyužívá celá třetina uživatelů mobilních telefonů a desetina uživatelů notebooků,“ upozorňuje Dvořák.

Co přinese rok 2021?

A jaký bude vývoj v roce 2021? „Odhadujeme, že i v novém roce česká e-commerce poroste,“ říká výkonný ředitel APEK Vetyška.

Podle něj sice nelze očekávat, že meziroční růst bude dosahovat výsledků jako vloni, je ale jisté, že nás čeká překonání magické hranice 200 miliard korun obratů.

„Vývoj přinese velmi pravděpodobně další prolínání on-line a off-line prodeje a bude pokračovat vyšší četnost objednávek zboží denní spotřeby,“ uzavírá Vetyška.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB