Podle zářijových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziroční stagnaci maloobchodních tržeb. Ke zvýšení tržeb o 2,6 procenta došlo u nepotravinářského zboží. Pokles tržeb o 3,1 procenta byl zaznamenán u potravin. Klesly rovněž tržby za pohonné hmoty o 1,1 procenta.
Již tradičně byl nejvyšší růst zájmu zaznamenán u nákupů přes internet a zásilkové služby, kde byl vykázán růst tržeb o 19,7 procenta. Lidé si v průběhu koronavirové krize zvykají na online nakupování. Tato forma nákupů pravděpodobně zůstane populární i po konci pandemie a trvale změní charakter maloobchodního prodeje.
Ve specializovaných prodejnách, kde lidé nakupují počítačové a komunikační zařízení, se zvýšily tržby o 8,1 procenta. Je zřejmé, že lidé i firmy pořizovali novou techniku, aby se připravili na možnost práce z domova a výuku dětí na dálku.
Některé IT výrobky, které se ke komunikaci ve virtuálním světě běžně používají, byly dočasně úplně vyprodané.
Tržby za prodej oděvů a obuvi klesly o 18 procent. Koronavirus výrazně snížil poptávku po nákupu formálních oděvů, protože vedl k rušení společenských akcí. Naopak poptávka po tričkách či polokošilích vykázala vyšší míru stability. Lidé tedy v současné době preferují pohodlné oblečení.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se meziročně snížily o deset procent. Přestože lze září hodnotit lépe než nejkritičtější měsíce letošního roku, stále je zřejmý problém automobilek s odbytem. Kromě důsledků pandemie koronaviru jsou problematické i přísné emisní limity.
Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)
Tady v pohraničí je krize každé 2 roky,když máme jít s letitým autem na STK…….Závidím lidem v USA a Rusku kde tuto blbost zrušili a nechali pouze měření emisí.