Opilý strojvedoucí nemá šanci. Vlak se po dechové zkoušce nerozjede

V posledních letech se na železnici stalo několik mimořádných událostí včetně vážných havárií, při nichž byl posléze prokázán alkohol v krvi strojvedoucích. Nyní se objevila možnost, jak těmto situacím předcházet. Zařízení, které neumožní rozjezd lokomotivy, pokud strojvedoucí „nadýchá“.
První lokomotiva s alkoholovým imobilizérem, který brání rozjezdu, pokud strojvedoucí nadýchá. Foto: CZ LOKO
První lokomotiva s alkoholovým imobilizérem, který brání rozjezdu, pokud strojvedoucí nadýchá. Foto: CZ LOKO

Podrobnosti o této novince sdělily Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) společnosti CZ LOKO, CX Corpfin a SafeLock, které se na první české lokomotivě vybavené alkoholovým imobilizérem podílely.

Technologie se nejprve vyzkoušela v městském provozu. Tramvaj ČKD T3R.EV Dopravního podniku Ostrava ujela v rámci pilotního programu 15 tisíc kilometrů. Poté byly alkoholové imobilizéry rozšířeny i do dalších vozů, které s nimi dosud najely více než 8,7 milionu kilometrů.

Od roku 2024 je zavádí také Dopravní podnik města Olomouc. Nyní míří také na železnici. CZ LOKO nabídne alkoholový imobilizér jako doporučenou volitelnou výbavu všech svých nových i modernizovaných lokomotiv a také jako dodatečnou výbavu pro už provozovaná vozidla.

Vážné alkoholové události

„Alkoholové“ incidenty na železnici sice nejsou příliš časté, ale jsou o to vážnější. Třeba při srážce vlaků v Praze-Libni v roce 2024 nadýchal jeden ze strojvedoucích téměř dvě promile alkoholu, zraněno bylo 35 osob a škody přesáhly 31 milionů korun – jak informoval iRozhlas.cz.

Jediná pozitivní dechová zkouška tak může zamezit ohrožení životů i milionovým ztrátám. „Díky partnerství s CZ LOKO můžeme ukázat, že technologie prověřená miliony kilometrů může pomoci výrazně zvýšit bezpečnost i na železnici,“ řekl Jan Slováček ze společnosti SafeLock.

„Naší motivací je nejen absolutně bezpečný provoz našich vozidel, ale také určitá ochrana strojvedoucích, kteří naše vozidla obsluhují,“ poznamenal Jan Kutálek ze společnosti CZ LOKO.

„Když se budeme bavit upřímně, tak například zbytkový alkohol u řidiče nebo strojvůdce je něco, co se prostě stát může a reálně se to i děje. A toto zařízení je další stupeň ochrany, který zabrání ztrátě zaměstnaní provinilce nebo případným škodám na majetku či ztrátách na životech,“ uvedl Kutálek.

Proto chce jeho firma nabídnout alkoholový imobilizér všem svým zákazníkům jako volitelnou, ale velmi doporučenou výbavu nových i modernizovaných lokomotiv. „Lze jimi dodatečně vybavit i starší lokomotivy,“ dodal Jan Kutálek.

Jak technologie funguje

Před nastartováním vozidla vyzve imobilizér strojvedoucího k dechové zkoušce. Negativní výsledek umožní jízdu vozidla, pozitivní jízdu zablokuje. Imobilizér odolává teplotám −40 °C až +85 °C, nabízí namátkové testy během směny a všechna data ukládá do šifrovaného cloudu pro dohled dispečinku.

Alkoholový imobilizér. Foto: SafeLock
Alkoholový imobilizér. Foto: SafeLock

Je třeba dodat, že alkoholový imobilizér není ve světě ani u nás žádnou žhavou novinkou. Psali jsme o něm například už v lednu 2018, kdy jsme popisovali, jak funguje přístroj Interlock, který lze snadno integrovat do většiny vozidel: Pokud nebyla provedena dechová zkouška s negativním výsledkem, zařízení znemožňuje řidiči nastartovat vozidlo.

Interlock se skládá z řídicí jednotky, která je napojena na startér motoru, a z měřicího přístroje, který je umístěn na dostupném místě, tak aby řidič mohl bez problémů provést dechovou zkoušku. Před nastartováním musí řidič „dýchnout“ do přístroje.

Pokud je dechová zkouška negativní, je umožněno spuštění motoru vozidla. V případě pozitivního testu na alkohol (včetně toho zbytkového, pozn. red.) v dechu řidiče se na displeji zobrazí nápis STOP a nastartování motoru je znemožněno.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek