
Jde o investici do nákupu nejméně 150 bezemisních vlakových souprav, které nahradí současné letité elektrické a dieselové vlaky zejména v jižní části země. Počítá se přitom s obnovou vozového parku regionálních a příměstských vlaků s cílem snížit průměrné stáří prostřednictvím nákupu nových souprav na elektrický a vodíkový pohon.
„Do roku 2026 má jít o padesát tři vlaků, které nahradí stejný počet stávajících vozidel, a zároveň o sto nově navržených souprav vyvinutých z recyklovatelných materiálů a pokrytých fotovoltaickými panely.
Investice bude realizována s podporou veřejných financí a částka ve výši 800 milionů eur na pořízení nových vlakových souprav bude směřovat především do regionů jižní Itálie,“ uvedla generální ředitelka asociace Marie Vopálenská.
Klíčový italský trh
Právě možná účast českých výrobců železniční techniky na této zakázce bylo jedním z témat mise ACRI do Milána, Říma a Bari, která se uskutečnila ve druhé půlce dubna v rámci Projektů ekonomické diplomacie českého ministerstva zahraničních věcí. Cesty se zúčastnili zástupci členských firem ACRI: Škoda Group, CZ Loko, AMiT, Dako-CZ a MSV Elektronika.
Možnost účasti českých podniků na dodávkách nových regionálních vlaků navazuje na další obchodní aktivity, které tuzemské firmy na apeninském poloostrově dlouhodobě úspěšně rozvíjejí.
Například Škoda Group se aktuálně v Itálii podílí na zakázkách za více než 250 milionů eur. Jde například o dodávky nových tramvají pro severoitalské město Bergamo, které budou vybaveny špičkovým antikolizním systémem.
Společnosti AMiT se zase v posledních letech daří na italském trhu razantně navyšovat prodeje své elektroniky a systémů. Společnost Dako-CZ například dodává švýcarské firmě Stadler brzdové komponenty do čtyřvozových souprav Flirt pro italský region Valle d´Aosta.
Na loňském veletrhu Expo Ferrovaria dokonce podepsala smlouvu s italskými železničními opravnami Cosmef WM na dodávku náhradních dílů pro významné místní zákazníky.
Setkání s italskými dopravci
Právě reference ohledně aktuálních zakázek, ale i další produkty špičkové kvality představily podniky českého železničního průmyslu svým potenciálním italským partnerům při své nedávné misi na apeninském poloostrově.
V regionu Milána šlo například o jednání s dopravcem FNM Group, který je druhým největším dopravcem na italské železnici. Denně přepraví 750 tisíc cestujících a vypraví více než dva tisíce vlaků. Navíc z 90. let má tento dopravce zkušenosti s provozováním lokomotiv od společnosti Škoda Group.
S národním železničním dopravcem Trenitalia se uskutečnilo setkání v Římě. V Bari, hlavním městě jižního regionu Apulie, se následně uskutečnila návštěva na Polytechnické univerzitě a setkání s tamními dopravními experty.
Poté následovalo přijetí od zástupců Svazu italského průmyslu Confindustria. Na závěr ještě zástupci českého železničního průmyslu navštívili sídlo regionální vlády Apulie a jednali s radní pro dopravu Annou Maurodinoia.
Česká modernizace
Modernizují se ale také tuzemská železnice. České dráhy například na konci března převzaly od společnosti Škoda Group už dvacátou třívozovou jednotku RegioPanter řady 640.2. Podobně jako většina dosud dodaných vlaků zamířila do Olomouckého kraje, kde budou jezdit na regionálních tratích.
„Dvacátá jednotka představuje dokončení první třetiny naší objednávky na šedesát moderních bezbariérových třívozových vlaků RegioPanter řady 640.2. První dvě jednotky jsme uvedli do provozu loni v létě v Moravskoslezském kraji a další již směřovaly do Olomouckého kraje,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
Dodal, že nové soupravy druhé generace nahradily starší vlaky. „Kvalita cestování tak skočila doslova o generace dopředu. Současné vlaky jsou klimatizované, bezbariérové, mají Wi-Fi, elektrické zásuvky a USB pro dobíjení mobilů a notebooků a množství dalších předností,“ konstatoval Ješeta.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) potvrdil, že po uvedení nových Panterů do provozu budou v Olomouckém kraji jezdit v regionální dopravě téměř výhradně jen moderní vozidla. Je to podle něho ukázka toho, že česká železnice může nabídnout dopravu hodnou 21. století.
„Pokud chceme více cestujících dostat do veřejné dopravy, nemůžeme jít jinou cestou, než je modernizace vozidlového parku,“ konstatoval ministr Kupka.