
Lékaři nejsou. Mnoho z nich navíc ordinuje z dobré vůle i v důchodovém věku. Ministerstvo zdravotnictví tak letos přišlo s novinkou. Podle ní budou zdravotní pojišťovny benefitovat ambulatní i praktické lékaře, pokud budou pacientům k dispozici více hodin.
Adresa: Národní 9, 110 00 Praha 1
Telefon: 222 075 103
Elektronický formulář: www.ombudsmanprozdravi.cz
Facebook: @OmbudsmanProZdravi
Podle MUDr. Petra Šonky, předsedy Sdružení praktických lékařů, se platba za pacienta zvýší, budou-li mít ordinaci otevřenou minimálně 30 hodin v týdnu a pokud alespoň jeden den budou zavírat dveře své ordinace až v 18 hodin. Ale ani více hodin pohotovosti nevyřeší kapacitu jednotlivých pracovišť.
Odmítnout vás může, ale jen s oporou v zákonu
Lékař může přijetí pacienta odmítnout podle zákona (§48 zákona 372/2011 Sb.) z důvodu plné kapacity, pokud nemá smlouvu se zdravotní pojišťovnou pacienta, nebo pokud by přijetím pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení (např. by došlo ke snížení úrovně a bezpečnosti ostatních pacientů). Praktický lékař může pacienta odmítnout přijmout také v případě, že by mu vzdálenost bránila vykonávat případnou návštěvní službu.
„Nikdy však nelze odmítnout pacienta v neodkladném stavu. I u tzv. odkladných pacientů musí lékař o odmítnutí vystavit pacientovi písemnou zprávu, kde uvede konkrétní důvod odmítnutí, pod hrozbou pokuty do 50 tisíc korun,“ řekl portálu FAEI.cz renomovaný odborník na zdravotnictví JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL. M., specialista na zdravotnické právo z advokátní kanceláře PwC Legal.
Tradičním přešlapem je přijímat jen rodinné příslušníky
Zákon pod pokutou zakazuje lékaři při přijímání upřednostňovat jedny pacienty před druhými, například proto, že jsou ochotni si zaplatit nadstandard. Lékař buď volnou kapacitu má, potom musí přijmout každého bez rozdílu, nebo kapacitu nemá, potom ale nemůže přijmout nikoho. Právně v nepořádku jsou tak i lidsky vcelku pochopitelná pravidla některých praktiků, typu „přijímáme jen rodinné příslušníky našich stávajících pacientů“.
„Ať už jde o jakýkoliv důvod, odmítnutí je poskytovatel zdravotních služeb povinen vystavit pacientovi písemně. Tyto dokumenty jsou pak důležité pro jednání se zdravotní pojišťovnou. Každý, by se v situaci, kdy nemůže najít praktického lékaře, měl obrátit na svou zdravotní pojišťovnu. Ta je povinna mu se zajištěním zdravotní péče pomoci,“ doplnila Mgr. Ilona Hlaváčová, LL.M, právní poradkyně Kanceláře Ombudsmana pro zdraví.