Pád britského kabinetu může v Česku ohrozit více pracovních míst, než případný pád Babišovy vlády

Názor
Situace kolem brexitu se opět komplikuje, což neznamená pro českou ekonomiku – a zejména její autoprůmysl – nic dobrého. Dnes dopoledne rezignovalo hned několik klíčových postav kabinetu premiérky Theresy Mayové, včetně Dominika Raaba, ministra pro brexit. Zvyšuje se tedy riziko, že vystoupení Británie z Evropské unie proběhne „na divoko", bez dohody.
Divoký brexit by jen v tuzemském automobilovém průmyslu znamenal ztrátu až 16 000 pracovních míst. Foto: Pixabay

Zmíněné rezignace členů britské vlády snadno mohou být ve svém důsledku větším ohrožením pro pracovní místa v České republice než případné rezignace členů vlády české. Nebo dokonce než její pád.

Divoký brexit by totiž jen v tuzemském automobilovém průmyslu znamenal ztrátu až 16 000 pracovních míst. A zatímco letos od ledna do září objem českého vývozu na trhy Evropské unie (stále včetně Británie) stoupl meziročně o dvě procenta, export do Británie samotné ve stejném období klesl o 4,6 procenta. Spojené království je jediným z našich klíčových exportních odbytišť, kam letos vyvážíme menší objem zboží než loni. I za to může brexit a nejistota s ním spjatá.

PSALI JSME:
Průmysl v září zklamal. Oslabily jej jak domácí odstávky, tak nepříznivá situace ve světě

Český autoprůmysl se přitom potýká i s dalšími riziky. Nová emisní norma Euro 6c, jež vstoupila v platnost začátkem září, a související změna metodiky měření, se promítá také do navýšení udávaných emisí oxidu uhličitého. Od nich se v řadě zemí odvíjí výpočet silničních daní a poplatků. Což ve výsledku znamená, že provoz automobilů zdraží. A to zákonitě oslabí poptávku po osobních vozech.

Již déle přitom probíhá postupné nasycování tuzemského trhu s automobily. Dochází k němu i v dalších zemí EU, zejména v její západní části. Firmy i jednotlivci už zkrátka po krizovém útlumu, kdy koupi auta odkládali, své vozové parky obnovili, a celková poptávka tak slábne. V celoevropském měřítku situaci částečně napravuje vývoj ve východoevropských zemích, kde rychlejší růst životní úrovně (ovšem také z nižší základny, pochopitelně) umožňuje udržovat dynamiku poptávky po autech poměrně silnou.

Divoký brexit  a možné nezamýšlené, trvalejší důsledky zavedení nových emisních norem tak nyní představují klíčové riziko pro tuzemský autoprůmysl a celou naši ekonomiku.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Ekonomika

Bída nejen českého venkova

Slovutný ekonom a v posledních letech také pilný blogger Christopher Wren-Lewis upozornil na zajímavou analýzu expertů amerického výzkumného centra Brookings Institution zaměřenou na rozdíly v příjmové úrovni v …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Nákupní centra před Vánoci? Ochranka vše nevyřeší, říká streetworker

Rozhovor
Tomáš Klumpar pracuje s dětmi a mladými lidmi z problematického prostředí na pražském Žižkově a v Nuslích. Je vedoucím Beztíže - specializovaného oddělení Domu dětí a mládeže Praha 3 – Ulita. Se svým týmem se pokouší snižovat v této skupině výskyt drogové závislosti nebo drobné kriminality. „Nedávno jsme s kolegy počítali, na kolik vyjde takový problémový mladý člověk daňové poplatníky, pokud s ním nikdo nezačne …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru