
Jistě, na některé podnikání covid dopadl tvrdě a neúprosně (opravdu bych dnes nechtěl mít restauraci nebo hotel). Ale start-upový svět měl štěstí v neštěstí, a to především díky schopnosti mladých firem flexibilně upravovat svůj byznys plán. Takže i start-upy, jako je například SmartGuide, které se pohybují v cestovním průmyslu a travel-tech, tedy v nejvíce zasažených odvětvích, dokázaly pandemii ustát s grácií díky změně zaměření.
Také investoři záhy pochopili, že situace není tak děsivá, jak se zpočátku zdálo. Po prvotním šoku se v technologiích začaly objevovat nové možnosti a příležitosti, což nakonec láká stále více zájemců. A právem: Stačí se podívat pár let do minulosti a o trochu víc na východ.
Tehdejší epidemie SARS, která se do Evropy ani nedostala, dala vzniknout jedněm z největších technologických gigantů. Alibaba nebo WeChat dnes patří mezi špičky asijského trhu hlavně proto, že před lety pandemická situace donutila velkou část tamní populace k nákupům a komunikaci on-line. Není těžké vidět paralelu s tím, co se ve světě děje dnes.
Lidský faktor nahradí umělá inteligence
Situace okolo covidu-19 nakonec dohnala do čistě virtuálního prostředí i andělské investory. Praxe ukázala, že to, co se ještě před rokem zdálo nemožné, je dnes úplně běžné. Přelomovým zjištěním je zejména fakt, že investovat se dá snadno i bez fyzického potřesení rukou.
Samozřejmě že tato skutečnost spoustu lidí znepokojuje. Stále platí, že úspěšná transakce se odvíjí od dobrého prvního dojmu a že tento chybějící lidský faktor u některých vzbuzuje obavy. Ale ten, kdo chce v nových podmínkách uspět, se jim musí umět přizpůsobit. Pro skeptiky ostatně již dnes existují nástroje, které dokážou v přímém přenosu i zpětně vyhodnotit přítomné emoce z pouhého videohovoru.
Ty tak mohou efekt prvního dojmu alespoň částečně nahradit, a osobně si troufám tvrdit, že je otázkou měsíců, než se stanou běžnou součástí nástrojů jako Zoom a podobně. Ve zbytku celého procesu pak pandemie prakticky nezměnila nic. Už mnoho let je standardem, že většina komunikace beztak probíhá on-line, včetně například due diligence.
Nové obzory na dohled
Na opadnutí potřeby setkávání se naopak lze dívat jako na obrovskou příležitost, která investorům otevírá dveře k projektům z celého světa. Najednou mizí bariéra, která limitovala investice na blízkou vzdálenost.
Covid-19 přinesl do světa andělských investic změny, před kterými nelze zavírat oči. A vlastně ani není důvod, abychom se vraceli do starých kolejí – situace nás přinutila zkusit jiné cesty a ukázalo se, že ty skvěle fungují.
Proč bychom si z nich neměli vzít to pozitivní? Pravda je, že kdo se neumí změnám přizpůsobit, nemá v turbulentním start-upovém světě vůbec co dělat. Nakonec přece jen platí, že nepřežívají ti nejsilnější, ale ti, kteří v tom umí dobře chodit.
Autor je zakladatel a CEO DEPO Ventures
(Redakčně upraveno)