Správné načasování financování je pro start-upy zásadní při plnění jejich krátkodobých a střednědobých cílů. Pouze start-upy se silnou podporou investorů budou mít větší šanci současnou bouři přežít. Je důležité sledovat, jak velkou mají start-upy hotovostní rezervu, kdy je další kolo financování, zda vůbec jsou další investoři ochotni v něm poskytnout podporu a jaký dopad bude mít snížení úrovně disponibilní hotovosti v krátkém horizontu.
Jednou z výhod pro většinu start-upů je ve srovnání se zralými podniky jejich schopnost rychlého přizpůsobení se měnícím se podmínkám trhu. Menší velikost a zároveň obvyklá digitální podoba firemních operací umožní většině start-upů přežít jakkoliv dlouhé období karantény, ale samozřejmě to nebude platit ve všech případech. Je třeba zvážit schopnost jednotlivých start-upů čelit těmto výzvám.
Na trhu budou vždy existovat společnosti, které jsou negativně ovlivněny současnými událostmi, a společnosti, které jsou schopny těchto příležitostí využít. Znalost toho, jak firma plánuje reagovat, je zásadní pro pochopení hodnoty start-upu. Zpravidla to jsou právě start-upy, které umí v průběhu složitých období uvést na trh nové produkty a služby a přizpůsobit se poptávce zákazníků.
Návratnost investice do start-upu v krátké době je vždy velmi málo pravděpodobná. Investoři rizikového kapitálu se proto zaměřují na potenciální hodnotu start-upu při exitu, tedy například při prodeji strategickému investorovi nebo vstupu na burzu. V současných podmínkách se exit stal spíše vzdálenou perspektivou, investoři proto budou muset přehodnotit dobu držení těchto aktiv, případně poskytnout v krátkodobém horizontu další financování.
Autor je manažer globální poradenské skupiny Grant Thornton
(Redakčně upraveno)