
Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl oproti květnu o dva body na hodnotu 97,4, indikátor důvěry spotřebitelů se však mírně snížil o 0,6 bodu na hodnotu 101,0. Klesal tak již druhý měsíc v řadě, přitom od začátku roku jsme mohli čtyři měsíce sledovat jeho růst.
Pesimismus mezi spotřebiteli navíc převládá i v oblasti vyhlídek na následujících dvanáct měsíců. V Indexu důvěry spotřebitelů se v červnu opět výrazně navýšil podíl respondentů, kteří očekávají v příštích dvanácti měsících zhoršení celkové ekonomické situace v České republice. Navíc se meziměsíčně už podruhé v řadě zvýšily obavy domácností ze zvýšení nezaměstnanosti v následujících dvanácti měsících.
Do důvěry spotřebitelů se pak propisuje i růst spotřebitelských cen, na který jsou spotřebitelé velmi citliví. Ty v porovnání s loňským rokem vzrostly o 2,6 procenta. Meziměsíčně se sice celková úroveň spotřebitelských cen oproti dubnu nezměnila, v některých oblastech však došlo k nárůstům. V oddíle potravin a nealkoholických nápojů byly oproti dubnu dražší například brambory a máslo.
Navíc spotřebitelské ceny v květnu rostly také v oddíle stravování a ubytování. Stravovací služby své ceny navýšily o 0,4 procenta, ubytovací pak o 2,2 procenta. Očekávám, že především nyní v období letních dovolených, bude mít tento nárůst u spotřebitelů negativní odezvu.
Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)