
Snaha mít vozy co nejlehčí a také co nejhezčí, respektive co nejvíce aerodynamické, vedla automobilky k odepsání náhradních kol, které vážily hodně a zabíraly dost místa. Jejich roli začaly zaujímat opravné sady tvořené chemickou látkou, která se má ventilkem vpravit do pochroumané pneumatiky, a kompresoru, jenž ušlý tlak zase nahradí.
Zacelovací sprej lze do gumy stříknout ještě předtím, než se něco stane, teoreticky by tam mohl čekat na „zásah“ až dva roky, než své vlastnosti ztratí. Jenže to pak musíte lahvičky pořídit hned čtyři a náplň po každém přezouvání odepsat.
Těsnicí směs si v gumě průpich najde a zacelí ho, vy byste pak ovšem měli pokračovat jen k nejbližšímu servisu a tam si koupit zcela novou gumu – respektive pár, aby se na jedné nápravě sešly kusy s co nejpodobnějšími vlastnostmi.
Pro sprej do obchodu
Vedle továrních sad lze v maloobchodě koupit řadu aftermarketových produktů se stejným využitím. Hodí se také jako záloha pro standardní rezervu, kdyby nestačila. Ovšem ne jako její náhrada: Pokud je model auta homologován s náhradním kolem, musí ho vozit stále. Opravné spreje stojí dvě tři stovky, s kompresorem se ovšem můžete dostat i přes dva tisíce.
Pro pneumatiku standardního osobního auta stačí objem 400 ml, na obalech však bývá napsáno, na jaké rozměry stačí. Omezením je ovšem také velikost poškození gumy – průměr průpichu musí mít tak do šesti milimetrů. Průraz, tedy trhlinu, spreje nezvládnou a stejně tak se nedoporučuje jimi řešit otvory v bočnici nebo u ventilku.
Jak na to?
Není pravidlem, že na obalu najdete vyčerpávající a zcela jasný návod, takže pár rad se hodí. Základem je odstranit příčinu průpichu. Pak někdy musíte vypustit všechen vzduch z gumy. Následuje vpravení přípravku ventilkem, který většinou musí být buď co nejníže, nebo naopak v horní úvrati.
Aby práce šla dobře od ruky, měla by mít náplň pokojovou teplotu. Rozvrstvení účinné látky zajišťuje vyjetí (rotace pláště) nebo právě dohušťování (proud vzduchu). Po kilometru či dvou určitě zastavte, vše zkontrolujte a kolo případně dohustěte. Oprava by měla vydržet 50 až 200 kilometrů, často je ovšem nutné radikálně omezit rychlost.
TPMS pryč
Chemická látka v gumě postupně zalepí čidlo kontroly tlaku vzduchu v pneumatice (TPMS), takže když k jeho záchraně nepřistoupíte brzy, můžete ho následně vyhodit. A stejně tak celou gumu, jež se po aplikaci již většinou neopravuje (i když to při minimálním časovém odstupu jde).
Někdy je ovšem na vyhození celý sprej, prostě zjistíte, že neúčinkuje. To je pak problém, protože použití jiného typu už nepomůže. Výše zmíněná fakta jasně nabádají k tomu tlak v pneumatice po opravě průběžně kontrolovat, třeba co deset kilometrů.