Pneumatiky kvůli válce na Ukrajině a covidu v Číně rekordně podraží

Názor
Řidiči s koncem zimy opět přezouvají. Letní pneumatiky ale kvůli dubnovému ochlazení zatím nasadila jen zhruba pětina z nich. Každopádně ať už využívají pneu letní, zimní či celoroční, letos si nebývale připlatí. A bude hůř.
Klíčovým důvodem možného nedostatku pneumatik je kritický výpadek zásobování sazemi, které tvoří plnivo při výrobě pneumatik. Z Ruska pochází více než třetina sazí, které celosvětově gumárenský průmysl využívá. Ilustrační foto: Pixabay.com

Pneumatiky zatím meziročně zdražují o 10 až 11 procent. Sada celoročních nebo letních pneu vyjde průměrně na 7908 korun, vyplývá z dat serveru Pneumatiky.cz. V příštích měsících je třeba počítat se zrychlením zdražování. Cenový nárůst bude v pásmu od 20 do 25 procent. Hrozí dokonce nedostatek zejména některých druhů pneu.

Klíčovým důvodem možného nedostatku je kritický výpadek zásobování sazemi, které tvoří plnivo při výrobě pneumatik. Z Ruska pochází více než třetina sazí, které celosvětově gumárenský průmysl využívá. Saze coby plnivo do kaučuku prodlužují životnost pneu, zvyšují odolnost vůči opotřebení a zlepšují přilnavost k povrchu. Tvoří zhruba čtvrtinu hmotnosti pneumatiky.

Ruské saze jsou tradičně velmi levné. Kvůli válce na Ukrajině, západním sankcím a odvetným krokům Rusku se ale nyní výrobci musejí poohlížet jinde, kde je vesměs dráže. Zdražení nakonec pocítí i čeští motoristé.

PSALI JSME:
Víte, co znamená CZ u pneumatik? Vítejte ve světě méně známých kódů

To však není jediný důvod zdražování. Stoupá také cena již zmíněného kaučuku. Asijský kaučuk, například thajský, využívají čínští i evropští výrobci pneu. Kvůli šíření covidu v Číně je ale tamní výroba mnohde omezena či pozastavena.

Zároveň stoupá cena kaučuku, například thajského. Ten od začátku ruské invaze na Ukrajinu zdražil o 50 procent. Vázne totiž logistika jak v Číně, kvůli covidu, tak i v Rusku, kvůli válce a sankcím.

Tyto problémy se ale projeví hlavně s nástupem zimní sezóny, tedy letos na podzim. Řidiči v ČR se musí připravit právě na rekordní zdražení až o 25 procent. Ceny mohou citelně růst i v dalších letech.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Pneumatika plná lepidla – těsnicí spreje na defekty gum

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Evropský automobilový trh na novém minimu

Ani dva roky po začátku pandemie se automobilovém trhu nedaří odrazit ode dna. Dá se hovořit o recesi tohoto odvětví, za kterým ovšem není slabá poptávka, ale přetrvávající problémy s dostupností povětšinou …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB