Češi mají v posledních dvou letech enormní chuť cestovat a je běžné, že do zahraničí vyráží i čtyřikrát za rok. Po letní sezoně u moře je nejvíce táhnou západoevropská města, konkrétně Londýn, Paříž, Amsterdam, Barcelona a Milán.
„Největší meziroční nárůst zaznamenala Barcelona, kam v září směřovalo o 30 % více letů než vloni. Naopak největší propad zaznamenala Paříž, kam z Ruzyně letělo o jedenáct procent méně lidí,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Počty cest do nejoblíbenějších eurovíkendových destinací
Jak trávíme eurovíkendy
Z průzkumu agentury NMS pro pojišťovnu, že více než polovina Čechů vyráží do zahraničí především obdivovat památky a že více než dvě pětiny (43 %) tyto cesty spojí s nakupováním. Návštěvy muzeí a galerií si Češi také rádi proloží zážitkem z lokální gastronomie.
Téměř polovina (46 %) z nich vyhledává restaurace a kavárny, nejčastěji podle místa, ve kterém se zrovna pohybují. Přibývá ale i dost lidí, kteří neváhají za vyhlášenou kuchyní cestovat na druhý konec města. K tomu v současné době dopomáhá řada mobilních aplikací, které mapují podniky dle lokality a hodnocení uživatelů. Přednost stravování v hotelu, kde bydlí, dává každý třetí Čech.
Naprostá většina Čechů (84 %) jezdí na eurovíkendy s připraveným itinerářem a má tak naplánované všechny návštěvy míst a památek, ale často se jím neřídí. Ženy jsou v dodržování svého programu mnohem důslednější než muži. Téměř polovina žen (45 %) uvedla, že se svého plánu drží po celý pobyt.
Stejně to dělá jen třetina mužů. Pánové sice také plánují, ale nakonec vítězí pohodlí. Raději se v klidu vyspí a pak vyrazí na prohlídku města s tím, že stihnou, co stihnou. „Bez přesného plánu pak jezdí častěji starší lidé. Čtvrtina z nich uvádí, že se spíš jen tak prochází a jdou tam, kde je něco zaujme,“ vysvětluje Divoký.
Na co si dát pozor
Obecně je důležité, aby si lidé dávali při pohybu po městě pozor na osobní věci. Hlavní turistická místa jsou totiž rájem pouličních zlodějů a kapsářů. Zvýšenou pozornost bychom měli věnovat i svým zavazadlům v prostředcích městské dopravy. Pro takové případy je nezbytné, aby osobní věci a zavazadla byla chráněna cestovním pojištěním.
V Londýně je největším úskalím doprava. „Velké nebezpečí znamenají například přechody pro chodce, protože Evropané jsou zvyklí dívat se doleva, ale tady auta přijíždějí zprava,“ varuje Divoký a dodává: „Zvyknout si na jízdu vlevo není snadné. Řídit lidem bez zkušeností nedoporučujeme.“ Bezpečné jsou jen oficiální taxíky „black cabs“, v těch ostatních hrozí předražení a krádeže. Varuje také před diskusemi s opilými Angličany, které často končí potyčkami.
Paříž patří k bezpečnějším městům, ale je třeba dávat si pozor v pařížském metru a na přistěhovalce v předměstských čtvrtích. V noci raději vynechejte procházky v parcích a mimo turisticky rušné centrum. Barcelona je plná kapsářů a zlodějek. „Nevyplatí se tu v barech dávat příliš do řeči s místními děvčaty, protože hrozí, že dají cizinci něco do pití a pak ho okradou,“ uzavírá Divoký.